Lindaträning

Igår var det dags igen. Den andra träningen för Linda Nilsson, den här gången med både en timmes lektion och påföljande 3 timmar teori. Jag var inte hemma förrän 22.30 på kvällen, nöjd och inte alls på sovhumör. Jag ville bara fortsätta med det vi gjort under dagen och verkligen traggla och lära mig allt nytt vi gått igenom. Somnade gjorde jag i alla fall, men jag vaknade 3 gånger under natten med sittben som snurrade runt och fullständigt tog över huvudet. När jag vaknade kl 9 av att Nikki ville ut så var det som om kroppen bara var helt avstängd. Jag var så fruktansvärt seg och vore det inte för att Nikki hotade med att både kissa och bajsa på parketten så hade jag nog legat kvar halva dagen. Jag minns ärligt inte sist som träning gav sådan effekt på min kropp. Det värsta är nog ändå rumpan! Efter en joggingrunda runt Safjället så var kroppen igång igen och stelheten försvunnen. Lite träningsvärk finns fortfarande att finna i skinkorna men är nu nere på mer normal nivå 🙂

Nå, tillbaks till gårdagens träning. Jag och Milton anlände till Stall Bönered en timma innan vår lektion skulle börja kl 15.30. Vi fick komma in på logen där Milton stod och smaskade på sitt hö medan vi väntade på vår tur. Lektionen på en timma bestod för oss mestadels av att rakrikta Milton som har stora problem med enorma snedheter, eller jag vet inte om han har problem med det men jag har det definitivt! Dessutom måste jag bli mer medveten om hur jag ska hjälpa upp dessa snedheter så inte jag själv blir sned på kuppen plus att arbete under snedhet med största sannolikhet leder till skador på hästen i det långa loppet. Jag fick jobba ordentligt med att från början komma ner i sadeln, hitta rörelsen och tvinga ner honom från passtaktig skritt till lugn och korrekt takt. Det är inte helt enkelt då man sitter och studsar och far runt på honom när han går så. Med lite övning i halt och igångsättning under kontroll av både bogar och bakdel så fick vi hyfsad ordning på skritten och jag kunde hitta den där lilla och stilla rörelsen med bägge sittbenen.

Ett av Miltons kroppsliga problem är att han skjuter ut höger bog och väldigt gärna trillar ut över den. Jag har kämpat som en idiot med att rama in den där högerbogen men det verkar inte hända särskilt mycket balansmässigt och muskulärt. Igår fick jag ett verktyg för att avhjälpa detta vilket fungerade riktigt bra! Jag ska placera mitt högra sittben längre fram närmre manken och genom det pressa in bogen och se till att hålla kvar det där även om han kommer kämpa med att plocka bort mig därifrån. Han lyckades flytta bort mig ganska lätt i början men allt eftersom började min kropp hitta tekniken och jag lyckades sitta kvar och störa honom så pass att effekten blev riktigt bra. Samtidigt ska jag placera det andra sittbenet längre bak, närmare ryggraden för att skyffla in vänster bak mer under honom eftersom han tenderar att tappa det både bakåt och utåt p.g.a. att han lutar sig på höger fram. Han är en framtung häst vilket resulterar i en hög huvudföring för att kunna hålla upp balansen och inte trilla framåt, allt hänger liksom ihop.

Ett annat problem är att han hela tiden vill skyffla över mig på den högra sidan av ryggen och detta är något som jag känt redan från början men inte riktigt vetat vad det beror på eller vad jag ska göra åt det. Saken är den att han roterar hela bålen med ryggrad och mage och allt och sänker alltså ner höger rygghalva samtidigt som magen pekar ut åt vänster. Åt detta fick jag också ett skitbra verktyg som går ut på att pressa ner vänster sittben och trycka undan buken med vänster lår, egentligen bara genom att lyfta vänster underben och låta benets tyngd vila med låret mot revbenen.

Sista delen av passet travade vi och jag fick här lära mig hur man böjer hästen utan att slita i tyglar och trycka ihjäl sig med skänklarna. Helt enkelt så handlar ALLT om sitsen! Sittben och lår. Rakriktning är en enormt stor del i Lindas träning då det faktiskt är få ställen på Jorden som man håller på att ställa och slita med tygeltag som i Sverige. En formning kan aldrig komma framifrån, den måste börja bakifrån och då kommer framdelen på köpet, så tyglarna ska egentligen endast verka för rakriktning.

Jättetack till Anna som agerade fotograf för dagen 🙂

DSC_0016

Sara och hennes fina varmblod red lektion innan oss

DSC_0026

Det ser inte så dramatiskt ut men det är av den här träningen som folk knappt kan gå dagen efter 😉

DSC_0025

Vädret såg lite hotfullt ut till och från men vi klarade oss riktigt bra 🙂

DSC_0027

Milton väntar på sin tur och ser inte överdrivet spänd ut.

DSC_0037

Linda visar hur jag ska göra

DSC_0039

Det var bara att släppa stigbyglarna, det är tillräckligt att hålla reda på utan dom 😛

DSC_0040

Linslusen Milton hade full koll på kamerakvinnan!

DSC_0042

Halt under bogkontroll

DSC_0044

Igångsättning med bog och bakdelskontroll

DSC_0048

Kolla minen, här är det koncentration till 110%. Att det ser förjävligt ut är tydligen inget att bry sig om, det blir bättre när koordinationen förbättras 😉

DSC_0051

Nu börjar han lugna ner sig och bli lite spak när han inser att han inte kommer undan mina sittben 😛

DSC_0057

En stor och snygg frieser stod på tur för lektion!

DSC_0074

Trav, och vilken trav sen! Den var bannemig inte att leka med. Här krävdes full kontentration och lite till för att inte flyga som en vante och samtidigt utöva de nya sitstrixen jag lärt mig 😀

DSC_0089

Trix med tyglarna för att undvika att ryttaren knäpper av i midjan.

DSC_0098

Åter igen koncentrationsminen nummer ett!

DSC_0106

Här fick Milton stå efter passet medan matte hade teorilektion!

DSC_0118

Snyggepållen!

DSC_0122

DSC_0145

Bästa kusen i staden 🙂

DSC_0157

Blä!

DSC_0164

Jag tror någon tyckte att tre äpplen var långt ifrån nog 😉

DSC_0210

Frieser och gårdsvärd på lektion 🙂

DSC_0213

Lite fint väder fick vi allt ändå 🙂

  Nu ska det planeras för nästa Lindaträning 😀

Föregående inlägg
Nästa inlägg
Lämna en kommentar

4 kommentarer

  1. Anonym

     /  november 2, 2013

    Duktiga du! Är inte med i forumen på Fejan längre, men följer dig här!

    Svara
  2. Johanna

     /  november 2, 2013

    Från Johanna 🙂

    Svara
  1. Om Logisk ridning | Logisk ridning

Lämna en kommentar