Effekten av dåliga magmuskler

image001Jag knåpade ihop dessa bilder, mest för att koppla ihop allt mitt egna filosoferande, men tänkte att den likväl skulle kunna göra nytta på bloggen som ordning och reda i min skalle 😉 Man kan nog behöva klicka på bilderna och se dem i originalstorlek för att se texten.

image002

Detta inlägg handlar bevisligen om bukmuskler. Visst finns det massa andra muskler som samverkar och även motverkar, men bukmuskulaturen är en så stor och vital muskelgrupp att jag väljer att fokusera på den. Har man ordning på buken så löser sig det mesta andra av sig självt! Faktum är att alla hästar har olika anatomiska förutsättningar för olika grader av samling och halsföring, men på grundläggande nivå så gäller det som tagits upp i bilderna alla. Det är bara graderna av utförandet som varierar.

För ett tag sedan skrev jag ett relaterande inlägg om hur halsföringen påverkar hästens förmåga att lyfta rygg och manke. Detta finns att återse HÄR.

Föregående inlägg
Lämna en kommentar

2 kommentarer

  1. Stoppa in kontakten | Logisk ridning
  2. Hjälptygel eller stjälptygel | Logisk ridning

Lämna en kommentar