En viss typ av människor

Tillåt mig att klassificera en viss typ av människor. Den där sorten som iförd nystruken skjorta, raybans och glansiga skor sitter i sin nya marrakeshröda (läs: bajsbruna a la dagen-efter-tacokvällen) Porsche Cayenne och ligger och trycker precis så nära han kan bakom en gammal, fin veteranporsche årsmodell 1979. Veteranporschens förare är väl medveten om detta och kör för att vara snäll och mindre i vägen 10 km/h över hastighetsbegränsningen. Detta till trots tar denna Cayenne upp precis all plats i backspeglarna och vägrar hålla ett respektabelt avstånd. Ty det är respekt det handlar om. Att ligga 3 meter bakom en annan bil på 50-väg är respektlöst. Gånger tio om det är en äldre, finare bil som ligger framför.

Föraren av denna Cayenne är av den människotyp som inte har köpt sin bil med anledning av ett brinnande intresse, utan för att han inte ska känna sig utanför på bryggföreningens årsmöten och för att han har råd (eventuellt har hans rävpälsförsedda fru hotat med sextorka om hon inte får en likadan bil som Anneli i disponentvillan längre ner på gatan). Han vet helt enkelt inte vad annat han ska lägga sina pengar på. Människan av denna typ har inte den blekaste aning om att det tillverkades Porschar innan 2011 och kan således aldrig föreställa sig att veteranbilen han precis riskerar kofångaren på är en nära släkting till hans eget motoråbäke. Eller så kunde han inte bry sig mindre, ty han är inte ute efter någon själslig relation till varken sin egen eller någon annans bil. Han är bara ute efter statussymbolen.

Vi närmar oss en rondell, jag bromsar ner försiktigt och kör riktigt långsamt de sista 20 metrarna. Det är bilar i rondellen så jag kan ändå inte köra rakt ut. Cayenneföraren ligger fortfarande farligt nära och jag blir förbannad. Jag bromsar hårt och oannonserat och likaså gör en överraskad Mr. Status i sin Cayenne. Ty att komma hem med en kvaddad front är nog inte så populärt, varken hos frugan, Anneli eller gubbarna i bryggföreningen. Cayenneföraren kunde inte förstå vad som felat, annat än att föraren i fordonet framför gjort honom orätt, så han genomför en exemplarisk uppvisning i tutbruk.

Hade jag inte haft bilar som körde i rondellen precis framför mig så hade jag tutat tillbaks och gett igen 100 gånger. Så just idag så fick jag bara vädra långfingret, dock länge och väl. Efter det hade vår själslöse, statuskåta bryggföreningsvän inte precis lika bråttom.

Copy of DSC_0190

Tidigare inlägg
Följande inlägg
Lämna en kommentar

6 kommentarer

  1. Du skriver helt fantastiskt bra! 😀👍

    Svara
  2. Ulrika Ljungqvist

     /  augusti 24, 2015

    Svärföräldrarna blev påkörda bakifrån igår när dom var ute och luftade sin Chrysler cab -62. Fattar inte VARFÖR dom (andra trafikanter) inte kan hålla avstånden. Ser dom en ”gammel bil” så MÅSTE dom antingen ligga i röven på dom eller så MÅSTE dom om. ÄVEN om man ligger lagligt eller strax över. Likväl som dessa dödslängtande MC åkare som tror att man hinner upptäcka dom när dom kommer upp i röven på en i 150 blås. Och sedan drar om även om det finns mötande trafik. Grrrr……

    Svara
  3. Anonym

     /  maj 17, 2016

    Hej!

    Bortsett ifrån det faktum att jag kör en Volvo och att jag håller avståndet till bilen framför när jag är ute och kör, så kunde det ha varit mitt utseende du beskriver. Vad jag menar är att förutom hur personen ser ut vet du ingenting om denne. Inte sant? Jag skall ge mig till känna på landet till sommaren, och då kan vi snacka vidare.

    Svara
    • Hej du anonyma person! Då får jag väl med spänning vänta till i sommar med att få reda på vem som kan tänkas vilja diskutera detta enormt seriösa inlägg skrivet i affekt och med en stor dos humor. Jag hoppas även du är bestyckad med humor och framför allt att du inte känner dig personligen påhoppad eller kränkt, ty enligt din beskrivning är det uppenbarligen inte du som legat och nosat i min rumpa med din pansarvagn… men kanske din granne? 😉

      Svara

Kommentera

