Världens bästa husse

Jag och Johan sitter och surfar runt på varsin dator med TV:n gående på låg volym i bakgrunden. Jag tittar distraherat mot TV:n för att se vad som pågår på skärmen och ser att regissören porträtterat en välbeställd tjänsteman lidande av livsförakt, som för tillfället försöker finna bästa sättet att ta livet av sig. Han sitter i sin säng, stoppar in en pistol i munnen, ångrar sitt val av position, går in i duschen, ställer sig bakom en gardin och rullar till sist in sig i ett täcke. Jag vänder bort huvudet och stoppar in fingrarna i öronen fem gånger under tiden, i väntan på att det som ska ske ska ske. Jag mår illa. Jag vill inte se, men åter igen dras blicken mot TV:n för att se hur det går för den stackars mannen. Kanske han ångrar sig och låter livet vinna? Till slut reagerar jag spontant och byter under våldsamma och högljudda protester kanal. Två män sitter i ett mörkt rum. Stämningen är tryckt och någon är ute efter den ena mannen. Scenen byts och en kvinna skriker i skräck. Ett genomskärande skrik som går in i benmärgen. Jag vet inte vad som händer, jag vill inte veta. Jag blir upprörd. Varför vill man se sådant här? Ångest, panik, skräck, livsförakt. Hur kan folk anse sådant värdig fredagsunderhållning? Har människor ingen empati och ingen moral? Är kropparna felkopplade? Har vi stängt av våra sinnen och känslor så till den milda grad att vi njuter av att se andra människors lidande? För det är vad det handlar om. Är det inte dödande och torterande så är det psykiskt lidande. Är inte världen hemsk som den är? Det är SJUKT!

Nej, jag byter till hockeyn istället. Så underbart hjärndött och med lagom adrenalinpådrag. Extra trevligt att vi råkade vinna också 😉

När jag under kvällens händelse uttrycker mina åsikter och känslor inför Johan så vänder han sig om, tittar på mig med snälla och finurliga ögon och säger:
”Jag vet att du ska ha mens den här veckan så jag har laddat ner en barnvänlig film som passar dig perfekt. Pingvinerna från Madagaskar. Vi köper lite godis imorgon så tittar vi på den.”

Har jag sagt att han är världens bästa husse? 🙂 ❤

DSC_0318 (1024x680)

Följande inlägg
Lämna en kommentar

Kommentera

