Distraktion vid läggdags

Det är underligt. Om man uppehåller sig regelbundet på en plats och samtidigt tar med sig massa känslor dit så kommer en del av känslorna färga av sig i miljön. När man då kommer till platsen nästa gång så kan man uppleva det man brukar känna, eller kände senast just precis på den här platsen. Det här problemet har jag gällande min säng. Eller vår dubbelsäng. Varje kväll går jag och lägger mig på precis samma ställe i sängen, med precis samma omgivande miljö som alltid. Allt är som vanligt, det är en stenhård rutin som ytterst sällan bryts. Det är en symbol för vardagen. Det här är en plats som får uppleva mycket. Här fullkomligt kokar det av känslor som under kvällarna fallit av mig och infekterat madrassen och lakanen. Det här kan bli en ganska jobbig upplevelse, beroende på var man befinner sig i livet. Har man under en tid mått lite halvkasst med ångestkänningar så kommer känslorna obönhörligen komma upp och förstärkas när läggdags annalkas. Sängen är en symbol för det konstanta, det som inte förändras, de i sten inskrivna rutinerna.

Jag ställer mig bredvid min säng, lyfter på täcket och betraktar lakanet där jag snart ska lägga mig. På precis samma plats som igår. Med precis samma liv som igår. Jag upplever alla de känslor jag haft, när jag alla andra kvällar gått och lagt mig, och som finns bevarade bland lakanen. Ångest, hopplöshet och misströstan.

Jag vill inte. Jag vill inte känna allt det där som finns bevarat i lakanen. Jag vill inte gå och lägga mig i denna gryta av kokande ångest. Jag löser det genom att göra som Pippi: lägga mig med fötterna på huvudkudden. Det kan låta banalt, men det fungerar faktiskt. Vissa nätter har jag och Johan fått byta plats, med samma resultat. Det gäller att bryta rutinen. Bryta mönstren och förvirra kropp och känslor. Först då kan jag få ro.

monster-under-bed (800x651)

Fast nu ska vi åka till MC-dagarna i Trollhättan, ha det mysigt och se om vi kan hitta något nytt ställ till mig. Har tröttnat lite på att åka runt i Johans morsas gamla illasittande ställ från 80-talet. Behöver något med bättre skydd i också 🙂

Tidigare inlägg
Följande inlägg
Lämna en kommentar

Kommentera

