Åter igen, WTF?!

Men vilket skämt… jag trodde helt ärligt att inlägget nedan var ett kritiskt sådant tills jag i slutet insåg att det var precis lika ytligt som allt annat. Undrar hur många av bilderna som skulle kunna ligga till grund för en anmälan för djurplågeri? Och att lyckas undvika se tragedin och istället kommentera ryttarnas färg- och stilmatchning måtte vara en bragd av det mindre bra slaget.

Inlägget finns att läsa HÄR.

Tidigare inlägg
Följande inlägg
Lämna en kommentar

4 kommentarer

  1. Hej Jossan, jag är ganska nyfrälst inom ridning (red mycket som barn men hade sen ett uppehåll på över 20 år) och försöker idag lära mig allt om hästens biomekanik och hur det ska ”se” ut när hästen jobbar på ett för hästen korrekt sätt. Jag tror att jag på bilderna i inlägget ser vad som är galet men orkar du kommentera/förklara lite tydligare bild för bild (eller kanske välja ut ett par att förklara runt) vore jag tacksam. Ingen ironi eller något utan är ute efter så mycket kunskap som möjligt. 🙂 Mvh, Maria

    Svara
    • Självklart! Svankande hästar med bakbenen bakom sig, ihopsnörda mular och munnar som brukas med våld. Inte en enda av de krökta halsarna är där ärligt, utan enbart för att det finns en hård ryttarhand som tvingar den vara i det läget. Djurplågeri på hög nivå! 😦

      Svara
  2. Tack för klargörande! Så här ser det dessvärre ut i det stall där mina hästar står vilket ju inte är så konstigt med tanke på att inte ens ”proffsen” rider rätt. En följdfråga bara, att de krökta halsarna inte är ärliga, hur ser jag det? Är det pga de svankande ryggarna och bakbenen som jobbar långt bak eller kan jag även se det på hästens hals? Tack på förhand! 🙂

    Svara
    • Precis, en krökt hals med NACKEN SOM HÖGSTA PUNKT är endast och endast ett resultat av en korrekt riden hästkropp. Halsen har alltså föga med formen att göra, med undantag från att det är en indikator. Dessvärre fungerar det bara åt ena hållet, det går inte att med våld kröka nacken och tro övriga kroppen hänger ned. Så ser det ut överallt, i alla stall. 😦

      Svara

Kommentera

