Känslor vs. rationalitet

Det är med häst eller inte häst är inte lätt. Just nu är jag så trött på allt, skadade hästar, att inte kunna rida ordentligt, att hålla på och slita ihjäl sig för något man i slutändan inte får mer för. Det är krävande att ha häst, det är ett ansvar och det tar mycket tid. När man väl är mitt i det tänker man ju inte så, man kör på med skygglapparna i högsta hugg och gör sitt bästa i alla situationer. Först efteråt inser man vad man gjort. Nu har jag kanske inte den bästa bild av hästägandet eftersom mina hästar haft så stora problem att ridningen obönhörligen blivit påverkad. Jag vill inte ha ett promenaddjur, det har jag min hund till, utan jag vill ha en häst man kan rida och utvecklas med på ridbanan.

Nu kommer vi till kruxet. Ska jag ha häst (eller djur över huvud taget) så måste jag bli kär. Känslorna måste vara med mig, annars blir det inte kul. Sedan inte sagt att känslorna inte kan växa fram med tiden, men det är en osäkerhet. Att låta känslorna styra är inte alltid bra dock. Det har jag fått erfara. Man tänker inte rationellt och tar gärna på sig problem och utmaningar man kanske inte har möjlighet att ro i hamn, bara för att hjärtat skriker. Dessa känslomässigt styrda exempel slutar dock sällan bra. Sannolikheten att det går åt helvete är större än om man hade agerat på rationalitet från början. Jag kommer inte göra om samma sak igen. Den här gången kommer hjärnan ha sista ordet, inte hjärtat. Jag vill inte hamna där igen, med en trasig häst och trasiga känslor. Men, det är inte kul om man inte är kär. Jäkla själ, jäkla hjärta och jäkla känslor! Men, det är väl tack vare dem som man faktiskt gör så mycket för sina älskade djur som man gör.

jag får ta mig i kragen nu, försöka njuta av nuet och se livet som ett äventyr. Inga krav, inga förutfattade meningar och inga oflexibla visioner. Jag ska försöka undvika bli kär innan alla data är sammanställda och hjärnan sagt sitt, så hoppas vi på det bästa 🙂

Följande inlägg
Lämna en kommentar

Kommentera

