Dagen-efter-bad

Tårarna har lyst med sin frånvaro idag. Men jag har gråtit inombords under flera månader, för jag har ju känt att saker och ting inte är som de borde vara. Igår kändes allt helt för jävligt. Det kändes som jag släckt den starkast lysande stjärnan på hela himlavalvet. Den som ville lysa men som inte kunde för att den inte passade in i vår världsbild. Jag tror jag befinner mig i lite chock. Idag har skuldkänslorna lagt sig, men hjärnan fungerar inte som vanligt. Jag har varit helt fruktansvärt trött och ur led.

Johan och jag begav oss idag ut i skogen och satte oss vid en sjö där ett par från julen överblivna pepparkakor inmundigades. Där och då fick jag en knäpp, orkade inte med livet, slängde av mig kläderna och hoppade i det iskalla vattnet. När man är så förvirrad och har så ont i själen att man inte vet vare sig ut eller in så är det en klassisk quickfix att på något vis chocka kroppen. Vissa använder rakblad, andra slår sig blodiga men jag tar ett iskallt bad. Det gjorde jag förra året också, på eftermiddagen efter att jag tagit bort Milton. Det hjälper förvånansvärt bra och sköljer bort mycket av det svarta till fördel för adrenalin och dopamin som frigörs vid chocken. Sedan är det en enorm tillfredsställelse att bryta med normen, slita sig fri från det grådaskiga och följa sina impulser. Någon handduk hade jag inte med, men vad gör det? En är väl inte pjåskig.

När vi kom hem rotade jag ur landet fram ett gäng morötter som lyckats övervintra. Helt otroligt. Nu ska vi njuta av nyskördade morötter.

DSC_0096 (576x1024)

DSC_0461 (1024x576)

Följande inlägg
Lämna en kommentar

2 kommentarer

  1. Therese

     /  mars 11, 2015

    Ahhhh jag kan faktiskt känna ruset i kroppen och att nya friska tankar kommer 🙂 Härligt galet

    Svara

Kommentera

