Snögöra :)

Lunchen igår inmundigades vid Rävekärrs långevatten. Jag älskar en snötäckt skog och måste bara utnyttja dessa få dagar vi faktiskt har snö här i Götet. Jag måste säga att vi lyckats rätt bra den här vintern då vi varit ute och ätit lunch (varm choklad och ostmackor) fyra gånger och grillat korv som middag en gång. Alla så klart vid någon av Mölndals bergssjöar. En frukost har vi även avverkat och den när den allra första snön hade fallit och jag vaknade som ett lyckligt barn till plogbiles skrapande.

Igår äntrade vi ridhuset igen. Häst pigg och spänd, lite som det brukar kunna vara då och då, men så lyckades vi bli ensamma i ridhuset. Det var skritt som gällde, som vanligt på ridbanan nu för tiden. Faktiskt lyckades jag få rätt bra kontroll på henne och jag lyckades även själv fokusera hyfsat och gjorde upp en liten osynlig bana i ridhussanden. Den här skrittade vi runt i en stund, vilade lite på långa tyglar när kusen varit duktig och sedan lite hård skritt på ”banan” igen. Jag måste säga att jag är nöjd, även om det inte var full kontakt hela tiden så fick jag stundom igenom det jag ville. En sak jag noterade var också att Sannehäst numer faktiskt vinglar mycket mindre, även när hon får gå och lunka av sig själv. Tidigare har hon sicksackat fram så att man närapå blivit sjösjuk där uppe. Hon har erhållit en himla fin balans och de tillfällena man lyckas sticka in kontakten och rodda fram henne med rumpan så skrittar hon som vilken välbalanserad dressyrhäst som helst.

Mot slutet på passet fick dock djävulen på min vänstra axel lite väl mycket att säga till om och jag provade fatta galopp ett par gånger. Det gick ju så bra i skogen dagen innan så det kanske fungerar idag med? Dumt att ens tro något sådant. Jag satt på halsen en gång och de sprången var inte nådiga. Efter tre försök i bägge varven gav jag upp och skrittade av henne. Jag väljer att minnas det positiva från passet, d.v.s. att vi ändå fick till kontakten hyfsat i skritten.

Idag har jag, Johan och våra föräldrar besökt båtmässan, ett obligatoriskt årligt event för nautikintresserade människor som oss. Jag kan ärligt säga att jag sedan i somras gått runt och längtat efter båtmässan. Det är något speciellt med den, den liksom viskar i ens öra att våren snart är här. Och så suger det ju något enormt i seglingstarmen när man ser alla små extrema spjutsnabba jollar. Jag vill! 😀

DSC_0008 (680x1024)

Husse och vovve på tur 🙂

DSC_0015 (1024x680)

Med bestämda steg mot lunchen 🙂

DSC_0022 (1024x680)

Full rulle!

DSC_0092 (1024x680)

Isbelagd sjö och varm choklad. Kan det bli bättre? 🙂

DSC_0101 (1024x680)

Det är inte bara husse och matte som får godsaker ute.

DSC_0102 (1024x680)

Johan smörar 😉

DSC_0106 (1024x680)

2/3 av flocken 🙂

DSC_0138 - Copy (1024x681)

Matte och Nikki

DSC_0147 (1024x680)

En mössa måste man ha att värma öronen med när det är kallt 🙂

DSC_0123 (1024x680)

😉

DSC_0260 (1024x576)

En lång underbar skogstur i snön :

 

Tidigare inlägg
Lämna en kommentar

Kommentera

