Vadå logisk ridning?

Jag blir alltid lite ställd när folk frågar mig vad jag tränar med min häst. Tja, jag tränar för det mesta dressyr, fast inte sån dressyr som folk i allmänhet kallar dressyr, utan logisk dressyr. Ibland drar jag till med klassisk dressyr, men får ändå känslan av att folk inte riktigt förstår vad man menar. Man får frågan om det är akademiskt jag menar, men då reser sig nackhåren och jag ångrar lite att jag inte bara sa att vi mest skogsmullade. Om ändå människan verkar intresserad så försöker jag mig på en förklaring som låter typ så här: Jo, det handlar mycket om att sluta störa hästen och lära sig kommunicera med den på ett för hästkroppen förståeligt sätt. Man rider för en hållbar häst med hästens hälsosamma biomekanik som gränsvärden. Jag drar också till med att det behöver ändras väldigt mycket i kroppen och att det gör ont. Helt plötsligt finns en full förståelse i människans blick, för det är ju precis så som även hen tränar och typ alla andra på anläggningen också. Men nej, det är inte alls vanlig dressyr jag menar, utan mer… logiskt, på hästens villkor. Här är hjälpmedel som hjälptyglar, stångbett och sporrar absolut förbjudet då det rent fysikaliskt ger effekter som man inte vill ha. Men där slutar jag och börjar prata om det vackra vädret istället. Det går inte att gå vidare i förklaringen utan att samtidigt oavsiktligt kränka människan mitt emot.

Det är också svårt att propagera för hur fantastiskt något är när folk bara har sett en skritta runt på halvlånga tyglar i över ett år. De ser inte vad som pågår och framför allt ser de inte att min häst, trots att hon går med nosen framför lod, faktiskt bär sig bäst av alla hästar på ridbanan. Ändå har jag inte tagit ett enda ställande tygeltag, jag har inte drivit en sekund och jag har knappt något i tygeln alls. Men jag skrittar ju bara, och långsamt går det.

Det ser inte så flashigt ut de första åren, men det ska det inte heller. Det är i detta hetsiga samhälle allt ska gå så fruktansvärt fort och på ridbanorna finns inga undantag. Inget får ta tid och då blir allt så väldigt ytligt. Man förlorar grunderna och och resultatet blir obönhörligen tygelridning. Jag har sett få ryttare det senaste året som inte på något vis sågat i en hästmun. Vardan denna fokus på halsen och huvudets position? Den spelar absolut ingen roll, för det är i övriga hästkroppen formen finns. Huvudets position är endast ett SYMPTOM på hur övriga kroppen går och du kan aldrig påverka kroppen positivt genom att ta i en tygel. Det går åt ena hållet men inte det andra. Om 10 år med hård och målinriktad träning kanske jag kan rida så där flashigt som är så eftertraktat. Men då helt utan att på något vis tvinga hästens huvud i position. Troligtvis kommer där finnas en fin nackkrök, men den kommer finnas där helt av sig själv, för att vi med hjälp av min rumpa under låg tid byggt fram den. Tygeln kommer bara finnas som inramning, utan tvång.

En liten parentes efter allt detta halssnack bara. Halsen är ju egentligen bara en förlängning av ryggkotpelaren. Den är  en del av hela kotpelaren, så för att det ska hända grejer med halsen behöver det först hända grejer i den mer styva delen av kotpelaren, och då framför allt den som sitter fast i bäckenet. Det som är så fantastiskt är att halsen är så flexibel att den kommer av sig själv, det gör inte resten av kotpelaren. Det måste man jobba för. Frågan är då varför folk sliter sig (och sina hästar) sönder och samman för att få hals och huvud dit man vill? För mig är det helt ologiskt. Och idiotiskt.

Vad fan, det var inte mening att detta skulle bli ett halsinlägg, men jag blir så upprörd när jag ser alla stackars hästar med mjölksyra i splenius, rhomobideus etc. med resultatet kramp i manken och sänkning av denna gent emot bogbladen. Det är då många hästar får den där gropen framför manken. Grop = felaktigt påtvingad ”form”, det har alltså inget med täcken att göra. Även välridna hästar går med täcke, det kan jag lova.

En till tanke är att den här halsspänningen måste hålla tillbaks bogbladets rörelse genom serratus ventralis cervicis… Effekten här torde vara sämre bensprattel fram. En parentes bara. 😛

Skritt

Lite sämre bild, men tagen från en film. Den här halsen är resultatet av ett sjujäklars rövarbete! Inte en enda knix har gjorts med händerna, de bara håller. Ser ni att även manken kommit upp? Den är ju också en del av ryggkotpelaren 😉

 

Följande inlägg
Lämna en kommentar

Kommentera

