Rotation

Jag tänkte börja med en liten bild demonstrera vad som händer när djuren ”böjer sig”.

DSC_0882 (720x1280)

Här utför Nikki en alldeles perfekt ”böjning” av ryggraden. Dock ser man tydligt vad som egentligen händer när djur med den här skelettkonstruktionen böjer sig. Det blir inte bara en böjning utan också en rotation av ryggraden, vilket syns om man jämför höjden på de båda rygghalvorna. Jag har ritat ut hållpunkter på bilden för att tydligare demonstrera effekterna. Ryggraden vrids alltså runt sin egen axel.

torsion

Varför blir det så här då? Varför kan inte djuret bara böja utan att rotera så att rygghalvorna hamnar på samma höjd? Jo, för att djur inte lägger ner mer kroppsarbete än absolut nödvändigt. Det vore rent förkastligt och idiotiskt ur evolutionär synvinkel att trötta ut sig onödigt mycket och därmed riskera att bli dödad av en rival eller ett rovdjur. Nedan visas en bild på en hästbål sedd från ovan. Revbenen utför en otroligt stabil konstruktion. För att böja ryggraden så krävs det att mellanrummen mellan revbenen på ena sidan minskar och på andra sidan ökar. Här emellan finns massa muskler och bindväv som inte gärna ändrar för mycket form och då är det mycket lättare att putta ut hela revbenskorgen på ena sidan och låta ryggraden rotera vid ”böjning”.

2012_April_14_Rib_cage_8

renvers-seen-from-above

Bilden ovan ska visa någon typ av böjning men man ser att hästen i fråga snarare vikt sig mellan bröst- och halskotor och knappt böjer bålen alls. Kotpelaren har vad fått man i tekniska termer kallar ”formen av en klotoid”. Den lilla ”böjningen” som bålen ändå utför är snarare en rotation som man kan se i att bålen är förskjuten mot hästens insida och ytter rygghalva därmed är sänkt. Bilden är inte tagen ur en superbra vinkel, men ger ändå en liten hint av vad som sker.

image006

Klotoid: En kurva vars krökning blir större längs linjen.

 Kan djuren böja utan att rotera? Ja, det kan de men det kräver mothåll från andra muskelgrupper och kräver som sagt mer arbete och energi från kroppen. Alltså inget som djuren utför frivilligt och inget de lär sig på ett kick.

Hur motverkar man rotation av ryggraden? På en hund är det i princip omöjligt, för det finns inga bra sätt att kontrollera bålen på den. På en häst går det förhållandevis enkelt, men man måste veta vad man gör och man måste i princip sitta på hästen för att lyckas. Står du bredvid så kommer hästen obönhörligen rotera, oavsett vad du säger till den.

DSC_0882 (720x1280) (2)

Bild på Nikki utan stödlinjer och prickar

Varför är det då så viktigt att veta om skillnaden mellan rotation och böjning när det gäller ryggradsdjur? Jo, så här är det: En ryggkota är en fast konstruktion som inte kan ändra form. Alltså måste det ske rörelse mellan ryggkotorna om vi ska kunna röra ryggraden. Mellan ryggkotorna sitter diskar som är som gelatinfyllda kuddar. De agerar stötdämpande och håller till viss del ihop kotorna. Dessa diskar är superbra stötdämpare och klarar stora tryck- och dragkrafter så länge det sker en jämn påfrestning över diskytan.

När det kommer till skjuvkrafter, alltså det vi får i en disk när man vrider två kotor mot varandra, så är diskarna inte alls lika bra på att hantera dessa krafter. Hur många av oss har någon gång dragit av en fastsittande skruv? Den skruven har blivit utsatt för skjuvning. Alla vi människor har ju en gång lärt oss hur vi ska lyfta och bära tungt och då får vi också lära oss att man ALDRIG ska vrida ryggraden när vi bär eller lyfter. Detta beror på att just diskarna inte mår bra av den typen av belastning. Då kan vi tänka oss hur det blir när vi sätter en ryttare på hästen som sänker ryggen och därmed ökar avståndet mellan kotornas undersida och minskar det på översidan (knäckning) och sedan skapar en ”böjning” som egentligen mest är en rotation. Då har vi ojämna tryck- och dragkrafter samt skjuvkrafter i diskarna mellan bröstkotorna.

Därför är det så viktigt att veta om varför det är böjning vi vill ha och inte rotation och varför det mesta vi ser på ridbanorna faktiskt ändå är rotation. Puttar hästen dig snett? Sitter du inte med rakt bäcken och grenen i linje med manken? Då har hästen roterat. Oavsett om du försöker böja eller ej.

Så fungerar det!

 

Tidigare inlägg
Följande inlägg
Lämna en kommentar

9 kommentarer

  1. Ulrika Ljungqvist

     /  december 28, 2014

    Hej. Vi har en blandrashund (75 % Petit Basset Griffon 25% Drever). Rätt ofta ligger hon som en korkskruv. Huvudet åt ett håll frambenen åt andra och bakvagnen åt samma som huvudet. Är det för att det sträcker ut ryggen? Det ser inte ut som hon har nån ryggrad. Bara en sena som håller ihop rumpan och huvudet.😉

    Svara
    • Hihi, jo hundar tycker om att sträcka sig åt alla möjliga håll. Även vi sträcker ju på ryggen genom att rotera ibland, men då utan belastning 😉 Det kanske är extra skönt att ligga så? 🙂

      Svara
  2. Hej Jossan!

    Först vill jag tacka så mycket för fotona som du mejlade till mig på Alsace för en sisodär 4-5 år sedan😂
    Jag har en aningens dåligt samvete över att jag helt glömt av att tacka, men bättre sent än aldrig😁

    Jag vill även tillägga att jag följer din blogg och du är verkligen en inspiration som heter duga och du ger mig ett gott skratt då o då!
    Såå spännande att följa eran resa!

    Kör så det ryker🏇

    Kram Amanda o Asseman

    Svara
    • Heeej! Vad kul att höra från dig! Jag som trodde mailet trillat bort helt och sedan glömde jag bort det själv, lätt hänt 😉

      Tusen tack för fina ord, vi kör på så gnistorna yr 😉
      Pussa Asseman på mulen från mig, han var ju så liten och söt när jag såg honom sist.

      Ha det gott! Kram 🙂

      Svara
  3. Finns det fler ”symtom” än att hästen ”puttar mig snett” som tyder på en rotation istället för en böjning? Är det Marijke de Jong på bilden med hästen? Har du samma bild där du ritat ut det du beskriver i texten under bilden. För mitt otränade öga ser det ganska bra ut. 🙂 Mvh, Maria

    Svara
    • Symptomen är att hästen roterar bålen och då höjs inner rygghalva och yttre sänks. Hästen blir även tjockare på insidan. Jag har ingen aning om vem det är på bilden, jag googlade på ”bend horse” och snodde den helt fräckt 😉 Jag har inte tillverkat någon bild på egen hand, det fanns inte tid till det när jag skrev inlägget. Det kanske får bli ett senare projekt 😉 Det du kan se tydligt på fotot ovanifrån är att böjningen inte är konstant utan hästen viker sin hals inåt. Ryggraden är inte alls lika böjd som halsen, nästan helt rak 🙂 Man kan också ana en höjd inner rygghalva och en lite mer utputande buk på insidan! 🙂

      Svara
  4. Therese

     /  december 30, 2014

    Ja, om man ska fortsätta dissekera bilden av fuxen och kollar ordentligt så ser man ju helt klart konstigheter. Halsen är ju väldigt böjd/vriden och hade hela kroppen haft samma ”böjning” så hade hästen varit som en ostbåge (ostkrok? vad säger ni där nere? 😉 ). Om man följer själva ryggraden så ser jag ingen böjning alls? Men sen skvallrar ju svansen om att hästen faktiskt är böjd åt motsatt håll mot vad halsen vill visa…

    Böjning är jättesvårt, jag kan inte heller, och vill inte lägga någon oförtjänad kritik på ekipaget som här fick agera studieobjekt. (Det är ju också en ögonblicksbild där man inte heller vet vad det är de försöker att uppnå.) Men det är ändå intressant att diskutera i all välmening och för sin egen utvecklings skull.

    Svara
    • Det finns ingen som helst tanke att kritisera någon, bara visa och förklara. Som du säger är det en ögonblicksbild som alla andra som jag fann när jag sökte. En bild för att visa hur fel det kan bli i böjningssammanhang om man inte har koll på biomekaniken, för det är inte helt sällan det kan se ut så här, oavsett vad paret på bilden vill utföra 🙂

      Svara
      • Therese

         /  december 30, 2014

        Jag förstod dina intentioner, jag ville bara förklara mig då även jag påpekade saker i just den bilden 🙂 Och du har ju helt rätt i att detta förmodligen ses som en fin böjning av gemene man och det är bra att annan kunskap sprids.

Kommentera

