Rövtest

Igår hade Sannehästen och jag hela ridhuset för oss själva. Tänk vilken oändlig lyx! Inget att titta på och inget som väsnas. Alltså finns inga giltiga argument för Sannehäst att inte koncentrera sig på vad matte säger och gör. Vi har ju inte riktigt haft förutsättningarna för några koncentrerade och fokuserade träningspass innan. Det är t.ex. väldigt svårt att övertala en Sannehäst om att det inte är otrevligt att trava och galoppa i paddocken om ridbanan är ojämn, lutande och full av sten. Att parera för lutning och plötsligt skiftande underlag tar liksom all fokus från den där avslappnade sköna galoppen eller traven som man ville ha. Inte helt optimalt. Men nu är det nya tider! Jag går ju kurs online för Lindah nu vilket är lite annorlunda än att gå kurs i verkligheten, men ändå otroligt bra i inlärningssynpunkt! Kroppen och knoppen får arbeta som bara den! Igår var det dags för mig att prova mitt nya arsle och se hur mycket det lärt sig det här senaste året. Jag klistrade fast rumpan i padden och började styra och rodda precis så som jag lärt mig. Jag samlade ihop alla mina verktyg, stålsatte mig mentalt och började rida. Tänk vad mycket grejer man kan göra med rumpan, bara man lär sig använda den! Oj vilken otrolig resurs så många går miste om genom att skumpa runt på hästaryggen så som man får lära sig på ridskolorna. Då har jag ändå bara tränat på detta vis i ett drygt år, tänk vad vi ska kunna åstadkomma om yttterligare ett år, eller om tio år! Idag har jag i alla fall så där gött ont i musklerna runt höften. Så där så man blir påmind om att man faktiskt hittat musklerna och jobbat med dem, fastän det utifrån ser ut som att man bara åker häst. Haha, ni skulle bara veta!

Idag blev det en liten upptäcksfärd i våra nya skogar. Vi var nog ute i närmare 1,5 timmar och fick skrittat igenom oss ordentligt. En liten galopp hann vi med också 🙂 Lite läskigt var det i början att ge sig av helt själv i blåsten, men när vi kommit ut i skogen så traskade vi glatt på som vanligt. Sannehästen föredrar skogsstigar framför anlagda grusvägar 🙂

DSC_0627 (576x1024)

Sannehäst spanar in kusen i fönstret 😛

DSC_0633 (1024x576)

Woho! Speglar! 😀

 

 

Tidigare inlägg
Lämna en kommentar

Kommentera

