Liksidig, oliksidig…

Jag har sedan ett par år tillbaks försökt använda kroppen mer liksidigt när jag är i stallet. Det började med att jag kom på mig själv att alltid bära tunga vattenhinkar i höger hand och det slog mig hur otroligt sned jag kommer bli om jag fortsätter så här. I början när jag skulle lära mig bära i vänster utan mothåll i höger höll jag på att spilla ut hälften av vattnet varenda gång. Jag stapplade fram som en nykläckt fölunge och slog mig i knän och på vader med den tunga hinken. Det kändes så fel och vänsterarmen lydde inte alls mina visioner. Efter ett par envetna dagar hade jag kunnat ge upp, så illa var det, men det gjorde jag inte. Jag gav mig fan på att lära kroppen arbeta med alla muskler och inte bara hälften av dem. Tur var väl det, för nu bär jag precis lika bra med vänster som med höger! Jag började även mocka med grepen åt vänster, alltså med högerhanden högst upp på skaftet och vänstern längre ner. Det gick bättre från början och nu mockar jag näst intill lika bra åt bägge hållen.

Dock har jag i och med den senaste tidens nya lärdomar börjat fundera och känna ytterligare vad som händer i kroppen i olika situationer. Jobbar den verkligen liksidigt? Jobbar den likadant med grepen åt höger som åt vänster? Använder jag motsvarande muskler på samma vis när hinken bärs i vänster hand som när den bärs i höger? Svaret jag kommit fram till är ett rungande NEJ. Vi har alla en favoritsida och det är den sidan som blir fenomenal på finliret. Den andra sidan är grym på mothåll. Även om jag lärt min kropp att bära vattenhinken i vänster hand utan att slå hinken mot benen i varje steg så bär jag inte likadant i vänster som jag skulle gjort i höger. När jag jobbar på rutin i stallet så blir jag inte trött i musklerna på samma vis på vänstersidan som på högersidan vilket betyder att jag fuskar…

Igår bestämde jag mig för att under hela dagen fokusera på vänster hand och göra allt med den som jag annars hade gjort med höger. Det handlar om att öppna kylskåpet, plocka ner brödet från hyllan, borsta tänderna och knyta ihop plastpåsar. Det sistnämnda blev en riktig utmaning. Här märktes så tydligt att vänster är en ”hålla-i-hand” och högern gärna sköter finliret. Jisses vad jag fick trixa för att förstå hur jag gjorde med högern och jag fick till och med demonstrera för mina ögon en gång hur högern gjorde för att jag sedan skulle kunna lära vänstern göra samma sak. Jag kom på mig själv att man inte bara kan bestämma sig för att använda vänstern utan man måste fokusera all energi och medvetenhet ut i vänsterarmen. Först DÅ kommer alla muskler att aktiveras och arbeta korrekt!

I morse när jag stod och mockade Sannehästens box så tog jag grepen som vanligt i vänsterhanden. Plötsligt kände jag en trötthet i vänster axel som jag aldrig tidigare känt. Precis så som jag brukar känna i höger! Gårdagens fulla fokus på vänsterhanden har alltså gett en stående effekt! Nu gäller det bara att upprätthålla och utveckla den här effekten så att jag en vacker dag faktiskt VERKLIGEN kan bli liksidig.. eller mindre oliksidig 😉

Ett steg i rakriktningsarbetet:

😉

Tidigare inlägg
Lämna en kommentar

Kommentera

