Snabba vändningar

DSC_0405 (576x1024)

Det bästa med att ha mattes lillasyster på besök 🙂

Minsta lillasyster har sovit över hos mig ett par nätter nu. Vem tycker inte det är skönt att slippa morsan och farsan ibland? 😉 I morse hade hon sovmorgon, så jag tvingade med henne till stallet innan skolan började. Jag gav henne en häst i handen och så hjälptes vi åt med utsläppet. Ändå en rätt trevlig aktivitet före en dag i skolbänken kan jag tänka mig. När kusarna var placerade i sina hagar körde jag lillasyster till skolan inne i stan, sedan brummade jag iväg till Gödeberg där det inhandlades köttben till hyndan, korv, ägg och krossade tomater till tvåbeningarna. Friskt vågat då frysen här hemma lider av kronisk överfylldhet. Men jag är inte den som ser problemen i livet, jag är snarare en sådan som älskar lösa saker på vis som sedan får andra att tappa öronen. Efter lite fix och trix lyckades jag få den redan överfulla frysen att bli fullkomligt sprängfull. Mission completed! Efter Gödeberg svängde jag åter igen förbi stallet, mockade Sannehästens box och lunchade hästarna. Efter hästarnas lunch så började det bli dags för matte att få något i magen, så hon åkte hem och stekte pannkakor till sig själv. Jag tror hon kände på sig att det var torsdag, även om hon egentligen inte hade någon aning om betingelserna gällande dagens benämning 😉

Ett par timmars kraftfullt slappande i soffan åkte Konungens sexiga vinterstallbyxor åter igen på och matte med hynda tuffade för tredje gången idag bort mot stallet. Dags för insläpp och eventuellt lite höftsvingande och motion av mattes sidfläsk. Jo, för det är så det går till under ridpassen nu för tiden. Under framåtpassen i skogen är det Sannehästens sidfläsk som motioneras och under uppåtpassen är det matte som får vad hon tål. Lite rakriktningsarbete stod på agendan idag, egentligen inget avancerat utan bara lite halsförflyttning med analys av ryggaktivitet. Men. Världens enklaste uppgift kan på sen sekund förvandlas till Fermats gåta. Speciellt som Nikki nu tydligen gått och blivit hästätande (enligt hästarna i hagen brevid paddocken). Det blev ett fasligt frustande, studsande och uppvisande och vem är aldrig sen att hänga på trenden? Jo, Sannehäst! Lugnt och analyserande pass i paddocken? Nope. Efter några frustrerande svordomar gav piloten upp och släppte allt vad rövanalys heter. Men, så fick hon sig en känsla. Alla pass kan utnyttjas till något vettigt och idag kändes det som om vi faktiskt skulle kunna fatta lite trav utan bocksprång och sura miner. Sagt och gjort så lyckades Sannehästen bli så pass grundlurad att hon plötsligt såg sig själv runttravandes i paddocken utan en enda liten sur min! Snabba vändningar i planeringen, men den som påstår att egenskapen flexibilitet inte är en fördel i djurägarskapet har nog aldrig riktigt förstått grejen med djur 😉

I stallgången efteråt fick Sannehäst smaska hö och samtidigt få sig en rejäl laserbehandling. Idag ändrade jag frekvensen lite vilket tydligen gjorde bra effekt. Det blev en påtaglig värme och Sannehästen stod och tryckte sig mot laserproben när jag behandlade bakdelen. Mysigt 🙂

DSC_0409 (576x1024)

Dagens fångst på gårdsbutiken 🙂

DSC_0415 (576x1024)

Nikkibus fick idag premiärprova overallen och sydde till Chiara en gång i tiden. Den passade perfekt 🙂

DSC_0416 (576x1024)

Behandling in progress!

DSC_0418 (576x1024)

Rumplasring

DSC_0435 (1024x576)

Jag tror damen börjar få lite halsmuskler minsann!

 

Tidigare inlägg
Följande inlägg
Lämna en kommentar

Kommentera

