Rutinmässigt skitpass

Sannehäst har fått stå i hagen i två dagar så idag blev det ett ”måstepass” i paddocken. Måste är inte alltid bra. Speciellt inte om man planerar rida på precision. ”Måste” utesluter ofta den där spontana känslan och själsliga ron som är så otroligt viktig när man ska prestera. För ska man rida på precision så kommer också prestationskraven som ett brev på posten. Är känslan frånvarande så blir det pannkaka av allt och då är det oftast hästen som får sota för det. Själv gjorde jag allt för att inte låta frustrationen över utebliven prestation gå ut över kusen och satt och grymtade, knorrade och frustade för mig själv där uppe i sadeln. Naturligtvis hade Sannehäst full koll på pilotens frustration då skinkhalvor och lår spändes under utbrotten så att det nästan var ett under att hästen inte gick av på mitten. Komma ner i sadeln var helt uteblivet idag. Huvudet var inte med på noterna och då är följaktligen inte heller röven det. Jag avslutade långt tidigare än planerat då insikten fann mig att det aldrig kan komma något vettigt ur det här passet, hur länge vi än försöker. Jag känner mig vuxen och duktig som faktiskt kom till den insikten och klarade av att kapitulera och erkänna mitt förlorade slag. Det händer inte allt för ofta 😉

Sådana här dagar ska man alltså bara ge sig ut i skogen och rida framåt. Inget annat. Varför har jag inte lärt mig det? Jag vet ju om det, men eftersom jag är rutinmänniska och det var en uppåtdag idag så gav jag mig likt förbannat på precisionsridningen i paddocken. Big fail men lesson learned!

…hoppas jag… 😛

Tidigare inlägg
Följande inlägg
Lämna en kommentar

Kommentera

