Framåtdag som blev uppåtdag

Idag har varit en lite halvt sådär dag. Ni vet när man inte riktigt kan sätta fingret på vad som är fel men det känns inte riktigt rätt. Man försöker tvinga fram tankar på vad man ska hitta på men så fort man ska greppa tag i en så flyr den retsamt ut i periferin och förblir osedd. Man vet att den finns där men man kan inte se den. Samtidigt kan man inte förmå sig att ta sig ur soffan, trots att killen så duktigt åkt till gymmet och man själv lovat sig själv att hålla sig borta från facebook. Jag tog i alla fall en sväng förbi farfars grav, på det fördrev jag ca 40 minuter av förmiddagen. Det var trevligt att träffa honom igen eftersom det var ett tag sedan sist. Dock är det fortfarande lika obegripligt att han bara poff en dag var borta. Trots att det nu var 16,5 år sedan är det som om det hände igår. Frågorna snurrar fortfarande huvudet som en skrämd flock fåglar och något svar kommer jag med all säkerhet aldrig få. Kan man fråga ”varför” hundratusen gånger? Kan man bli besvarad med oändlig tomhet lika många gånger?

När Johan kom hem pratade vi om att ta en motorcykeltur, men jag hade verkligen inte orken i hjärtat. Vi tog en tur i alla fall, men jag fick sitta bakom Johan. Jag satt och lyssnade på mina egna tankar där vi kryssade fram på landsvägarna mellan samhällena. En dunge, en ek med en fågelholk på. Jag vill ha en ek i min trädgård, med en fågelholk. Furulund. Väldigt vad mycket tallar det växte här. Undrar om det alltid växt mycket tall här? Är det därav namnet kommer ifrån? Vilka vackra gamla gårdar. Här bygger de på gårdens gamla åkermark. Vart har hästarna tagit vägen? Detta ser ut som en gammal gård, var är stallet? Där bygger de nya bostäder. Det är så vackert med allt det gröna, det ser så fridfullt ut. Vilken fantastisk hage, en sån skulle Sanne ha. De hästarna är säkert vana vid bilar, hagen ligger ju precis vid vägen. Undrar när de ska börja bygga här. Undrar när alla djur är borta och människorna bor på varandra. Överallt. Vi åkte till Oves gatukök och mölade i oss varsin halv special med gurkmajonäs. Just där och då blev världen lite ljusare.

När vi kom hem åkte vi till stallet med hund och kamera. Johan hade erbjudit sig att filma mig medan jag red och då jag är lite svältfödd på just fotografering och filmning av min ridning så fick jag hastigt planera om. Det var en uppåtdag igår i paddocken så idag skulle tiden på hästryggen egentligen spenderats med att forcera skog. Jag tror jag hade behövt en skogstur för min mentala hälsas skull, men nöden har ingen lag. Dock visade sig mitt mentala tillstånd obönhörligen i resultatet på ridbanan. Man SKA inte rida för presicion när man inte har sitt fulla sinne med sig. Vi kämpade på med lite yttersida, precis som vi gjorde för ett par dagar sedan, men uppnådde inte på långa vägar samma resultat. Jag var inte med, jag var med koncentrerad på kameramannen och att jag var tvungen att fixa den där kvartslinjen nu så han inte skulle tröttna. Naturligtvis sket det sig eftersom jag tänkte på så mycket annat än vad jag faktiskt skulle göra. Ändå såg inte alla filmer riktigt så illa ut som jag trodde. Sannehästen är i alla fall en fantastiskt fin häst. Jag blir så glad av hennes energi, den kan lyfta mig från vilket svart hål som helst. Tänk om alla hade en Sannehäst, då hade världen varit en så mycket vackrare plats! 😀

DSC_0004 (1024x680)

Nikkibusan som fick ha på sig pyjamas idag 🙂

DSC_0026 (680x1024)

Borsta, borsta, borsta på hesten!

DSC_0034 (680x1024)

Sannehest å hennes människa!

DSC_0042 (1024x680)

Att han aldrig lär sig?

DSC_0043 (680x1024)

Grejar inför ridpasset 🙂

DSC_0051 (1024x680)

Nikki preppar i paddocken!

DSC_0066 (1024x680)

Nu kommer Sannehäst och hennes matte!

DSC_0074 (1024x680)

We are ready!

DSC_0094 (680x1024)

Efter passet fick Sannehäst den dagliga massagen av muskelskadan.

DSC_0096 (680x1024)

Lite stretching på det!

DSC_0099 (1024x680)

Och så lite massagemaskin på länd och kors! Det är riktigt skönt säger Sannehästen numera 🙂

Tidigare inlägg
Lämna en kommentar

Kommentera

