Köpa bil, köpa vad?

Jag är på jakt efter en bil som kan komplettera Rödspättans egenskaper som fordon. Henne har jag ju velat pensionera ett tag och det skär lite i hjärtat att behöva låta henne jobba under en hel vinter till. Det är lite lättare att hålla ordning på lacken och inredningen när man slipper använda henne som stall- och hundbil. Det får liksom vara slut med det där nu. Min intention är ju att Rödspettan nu som värdig 35-åring ska få bli riktig veteranare som bara är ute och åker när det är fint väder. Så nu letar jag allt vad jag orkar efter ett värdigt komplement. Det är inte det lättaste eftersom det är mycket som ska tas hänsyn till. Det är dragkrok, rätt viktbegränsningar, kombi, fram/bak/fyrhjulsdrift, bränsleförbrukning, pris, i viss mån utseende och framför allt kvalitet. Att synka alla dessa krav optimalt går bara inte. Det är alltid något man måste tulla på och för det mesta är det bränsleförbrukningen. Hur fan kan en 10 år gammal bil med lika stor motor som Rödspättan dra lika mycket som hon gör? Skulle inte utvecklingen gå framåt… I alla fall så kastas jag mellan SUV:ar, kombisar och andra lösa mellanting. Vad det till slut blir får väl spontaniteten avgöra. Ack, denna ambivalens!

 

Följande inlägg
Lämna en kommentar

Kommentera

