Rödspettans prövning

I fredags blev Rödspättan godkänd att framföras på allmän väg i ytterligare två år. Det är ju lite annorlunda nu när gubbarna som undersöker, bankar, pekar och bestämmer inte längre jobbar för farbror Staten, utan för vinstdrivande företag. Det har ploppat upp en del nya aktörer så min plan är att prova dem alla för att sedan avgöra vilka som i mitt tycke sköter sig bäst. I somras var jag ju inne med Miltons gamla åk på ett företag som heter Besikta och hur det gick har den trogna läsaren redan läst om. Som en kort sammanfattning så kan jag säga så här: Jäkla nedlåtande skitgubbar som bara är otrevliga och ska visa sig på styva linan. De var rätt snälla gällande vitet jag slapp betala p.g.a. förra ägarens befrielse från IQ, men under tiden var jag inte ett skit värd. Det var det! Den här gången bokade vi alltså inte tid hos Besikta, utan nästa på tur blev Dekra.

Det började med att jag körde fel och kom till Besikta i alla fall. Det är den stationen som syns från vägen, så det var där jag hamnade. Efter att jag insett att det inte var här jag bokat in tid, så fick jag snällt fråga om det fanns någon annan station i närheten. Det fanns det och jag blev upplyst om hur man tog sig dit. Ett par hundra meter bort fann jag Dekra. Stationen bestod av en liten lokal med en enda liten lyft i och broms- och avgastester gjordes utomhus. Här blir man inte välkomnad av en dator utan här får man gå in och ta i hand med gubben som ska bedöma vad det nu är man kommit dit med. Rödspättan fick mycket beröm och jag tror nog han ville henne lite väl för hon fick godkänt trots att sprickan i vindrutan tydligen var lite av ett gränsfall. En surgubbe hade säkert pekat grinigt på rutan och talat om att den minsann inte fick se ut så. Bromsvärdena fick vi guldpoäng på, vilket kanske inte är så konstigt eftersom alla bromsarna är bytta nyligen. Liiite glapp i ena lagret fram, men det spänner vi åt efter hand då lagren är nya och håller på att gotta till sig fortfarande. Sedan kom vi till CO-mätningen. Redan när han körde upp bilen på lyften och jag såg ett rejält blått moln komma ur avgasrören så insåg jag att detta säkert inte kommer bli helt enkelt. Det var det inte heller. Värdena låg på en bra bit över 5 och det får vara maximalt 4,5. Jag beklagade mig över att ställverktyget för bränsleblandningen för tillfället verkade ligga någon annan stans än i bilen, men då erbjuder sig gubben att låna ut sina egna verktyg där och då! Wow säger jag bara! Så efter lite förvirring över var skruven tagit vägen under huven, så fann vi den och skruvade ner blandningen till det väl godkända värdet 4,2.

Så ska en besiktning gå till! De har härmed skapat en superdupernöjd kund som kommer sprida glädjen och definitivt komma tillbaks. Guldstjärna till Dekra! 😀

Tidigare inlägg
Följande inlägg
Lämna en kommentar

Kommentera

