Full galopp

Enda nackdelen med mitt stall är egentligen att det inte finns några bra trav- och galoppsträckor inom vettigt avstånd. Det finns två ställen där man kan galoppera hjälpligt, men den ena vägen är kurvig med risk för att söta på gående och hundar och den andra är endast 500 meter lång. 500 meter försvinner rätt snabbt om man vill låta hästen sträcka ut så det blir inte särskilt mycket till att just sträcka ut. Igår tänkte i varje fall jag och Helén att vi skulle ta upp våra hästar till 500-meterssträckan, som dessutom är i svag uppförlutning, och låta dem galoppera av sig lite innan vi skulle ta några skutt i paddocken. Eftersom båda våra hästar varit lite sega i galoppen ute innan och behövt väldigt mycket drivning så har vi kommit på att vi ska galoppera dem tillsammans för lite extra draghjälp. Tydligen hade detta gjort susen för igår gick det undan.

Det började med att Sannehäst smällde upp bakdelen helt utan att jag var beredd på det (dumt nog), jag fann mig hängandes och klängandes framför sadeln runt hennes hals och tappade samtidigt ena stigbygeln. Lotus körde full fräs framför så jag hade inte en chans att finna någon vettig balans vilket Sannehästen naturligtvis protesterade kraftigt mot, i form av ett flertal efterföljande krumsprång. Jag hade fortfarande bara en stigbygel och fann snart att detta inte kommer sluta väl så länge vi fortsätter å jag fick ropa till Helén att sakta av. Jaha, detta gick ju inte så bra. Hästarna är tydligen på ge idag så det är lika bra att vi låter dem springa ett varv till. Sagt och gjort så skrittade vi ner igen, vände och fattade åter igen galopp. Den här gången var piloten mer beredd på diverse krumsprång. Här var det som om hästarna fick någon typ av jet-motor i röven för de båda drog iväg som värsta galoppörerna! Sannehäst är riktigt snabb ska jag meddela! Jag kunde inte låta bli att tjuta av lycka. Dessvärre tar ju vägen slut efter alldeles för kort tid. Det tyckte dock inte hästarna. Lotus som låg först fortsatte rakt upp på skogsstigen som tar vid i änden och Sanne drog så klart efter. Först en bit in i snåren fick vi stopp på dem med sadlarna på sned och då var det som om Lotus fått sig ett frispel. Helén kastade sig av honom i ren självbevarelsedrift, han slet sig, sparkade och sprang runt som en vettvilling. Älgflugor. De äckliga jävla krypen. Sannehäst lät de bli, men Lotus gick inte fri. Till slut fick Helén tag på honom igen och då hade han lyckats dratta på frambenen och slagit upp ett blödande sår på ena framknät. Blodet rann, svetten ångade och sadeln låg på sned. Det blev till att skritta hem igen, med svansen mellan benen.

Så mycket för en rolig och lösgörande galopp! Såret verkar dock vara av en ytlig modell och det blir troligtvis inga större men än ett blåmärke. Väl på gården igen så tog i alla fall jag och Sannehäst ett par språng på hindren i paddocken vilket vi avslutade med bravur.

Jag befann mig i stallet mellan klockan 15 och 19 igår. Allt som oftast så åker man ju dit, gör det man måste på rutin och drar sedan hem. Ibland är det gott att känna att man inte har någon stress och så kan man göra allt det där som man aldrig annars gör, typ som att städa sitt skåp. Jag har investerat i lådor att sortera mina grejer i så nu ska det väl ändå bli lite ordning och reda på torpet! 🙂 Jag passade även på att tvätta allt mitt läder som legat i skåpet, då allt av någon anledning erhållit en mindre charmant grön, luddig yta under sommaren.

DSC_0351 (576x1024)

I behov av sanering? Jag tror det minsann 😛

DSC_0355 (1024x576)

Jag har börjat blanda upp torven med halmpellets för att prova hur det fungerar. Än så länge är jag jättenöjd men Sannehäst verkar snarare förnärmad då dessa små cylindrar inte på långa vägar är så goda som de ser ut 😉

DSC_0368 (576x1024)

Här har vi Sannehästen i egen hög person!

Tidigare inlägg
Följande inlägg
Lämna en kommentar

Kommentera

