Sadelprovning

Igår tröttnade jag lite på att sitta och vänta på att en vettig sadel skulle dyka upp så jag drog iväg en sväng till Tre Hästar för att rota igenom deras sortiment av begagnade sadlar. Jag har haft konstakt med en kvinna som säljer en sadel i Varberg, men just nu och en bit framöver så hinner jag banne mig inte sätta mig och köra till Varberg för den sakens skull. Det måste väl finnas något mer i närheten! Så jag drog alltså till Tre hästar. Där hittade jag en sadel som var tillräckligt vid för att eventuellt passa. Det är ju ett spel när man inte kan ha med hästen och prova och man får göra så gott man kan med det ögonmått man har. Jag fick i alla fall med mig en ljusbrun Globussadel hem som jag har på öppet köp och får prova tills på måndag. Sannehästen är ju fortfarande hyfsat tjock, men nu känner jag att jag bara måste ha en sadel med bom så vi kan börja jobba lite mer i lätt sits.

Igår eftermiddag provades i alla fall den nya sadeln och den låg väl hyfsat, men jag är inte direkt hänförd. Miltons sadlar passade ju som ett smäck men här kommer det bli jobbigare. Det är inte lätt för en sadel att passa en tunna! Sadeln verkade i alla fall ligga hyfsat under provridningen, men schabraket gled bak förfärligt mycket. Det är ju lite jobbigt med alla fettvalkar som stör och kläms ut åt alla håll så man vet ju inte riktigt hur det påverkar och egentligen borde se ut.

DSC_3598 (1024x576)

DSC_3603 (1024x576)

DSC_3602 (1024x576)

Sadeln verkar passa hyfsat nu, men frågan är hur det blir om ett par månader när gräset är slut i hagen och vi på allvar kan börja få ner damen i omfång. Hon har rätt bred bröstkorg, så en vid sadel kommer alltid behövas, men kanske inte riktigt så här vid?
Här bjuds i alla fall på två filmer från gårdagens sadelprovning. Det är fortfarande lite protester från Sannehästens håll och trava hade hon helt glömt bort hur man gjorde, men det gick bra efter en liten stund 🙂

Imorgon ska jag möta en tjej inne i stan för att titta på ytterligare en sadel. Jag ska känna lite mer på den ljusbruna när jag kommer till stallet ikväll efter jobbet. Den kanske har sjunkit in bättre i mitt tycke då 😉

Lämna en kommentar

Kommentera

