Ryttarutbildning av Johan

Precis som att Johan tycker det är roligt när jag vill ut och åka motorcykel så tycker ju jag det är hur kul som helst när han visar lite intresse för ridningen. Följer med till stallet gör han ändå då och då och verkar tycka det är kul att hantera hästarna och framför allt Sanne. Någon större självbevarelsedrift har han dock inte, men ingen mes har väl någonsin nått någon större framgång? 😉

I måndags så var det i alla fall dags för honom att för första gången få prova att rida på Sanne. Jag planerade att ge honom en liten snabb lektion i korrekt sits och eftersom han är kille och redan har alla viktiga attribut för att kunna bli en grym ryttare så förväntade jag mig att det skulle gå riktigt bra. Och visst hade jag rätt. Först när jag instruerade lösgjordhet i bäckenet så pekade benen åt alla håll, men det får de göra. Efter ett tag vågade jag ge mig på låren och när vi efter lite klagan fick rätt på dem så satt han som ett smäck! Det var som om han aldrig gjort något annat. Tänk om man varit kille istället, vad mycket enklare ridningen skulle blivit då! Ni förstår väl att jag smider långt skridande planer för Johan just nu 😉

Efter att hans bäcken tyckte han ridit färdigt så hoppade jag upp och gjorde ett par galoppfattningar. Vid ett tillfälle så försökte Sanne finta mig genom att tala om att det minsann låg en hel hög med hungriga krokodiler i ena hörnet på ridbanan, så där fick stabiliteten i min sits visa sig från sin bästa sida 😉 Efter passet så insåg jag varför man aldrig ska rida i högre gångart än skritt utan något som täcker vaderna. Aj.

Mitt under ridpasset så kom Lindy inridandes på gårdsplanen på sin Irias. De kom hem från betet och hade utannonserat paj och glass till hemkomsten. Så när hästarna var installerade så slog Linnea, Gunilla, Johan, Lindy, hennes kille Tarik och jag oss ner och avnjöt en helt fantastiskt god persikopaj med vaniljglass. Det måtte vara den godaste pajen jag någonsin satt mina tänder i, för tacosen jag och Johan planerat för kvällen blev det inget av 😉

DSC_0145 (1024x680)

Lite lösgjordhet i bäcken, och Sanne verkar trivas ypperligt 😉

DSC_0150 (1024x680)

Efter ett par varv så stod vi så här. Parallellt med alla fötter. Ett mycket gott tecken 😉

DSC_0154 (1024x680)

Efter lite omvridna lår så såg vi ut så här. Näst intill perfekt! Han är en naturbegåvning min Johan 🙂

DSC_0199 (1024x680)

Visst tycker han om hästar ändå 😉

DSC_0259 (1024x680)

Nikki var så klart med och övervakade kalaset 🙂

DSC_0195 (680x1024)

Sedan var det dags för matte att ta sig an Sannehäst 😉

DSC_0323 (1024x680)

Undanmanövern från krokodilhörnet! Jag måste säga att jag sitter hyfsat bra på denna häst 😉

DSC_0335 (1024x680)

Viljornas kamp vann jag dock 😉

DSC_0331 (1024x680)

Även om det busades lite och fattades fel galopp 😉

DSC_0305

Finfin häst!

DSC_0354 (1024x680)

Dukat för paj!

DSC_0361 (1024x680)

Nikki var så klart också med 😉

DSC_0367 (1024x680)

Och vem fick slicka glasslocket? 😀

DSC_0369 (1024x680)

Sedan satte jag min privata mekaniker i arbete för att ordna upp det sista i elen på transporten 🙂

Lämna en kommentar

Kommentera

