Hur mycket hinner man på en dag?

Klockan 14 satte jag mig vid köksbordet och åt mina lunchmackor med stekt ägg. Jag började fundera på vad jag egentligen gjort fram tills dess och började räkna upp sak för sak.

Gick ut med hunden i morse. Passade samtidigt på att plocka med lite nässlor hem, kokade dem i två omgångar, ätbart i en och icke ätbara i en annan. Av avkoket fyllde jag två flaskor som kommer tjäna som gödning åt mina växter. Helt grymt gödning dessutom! Efter det satte jag mig på balkongen och åt mina frukostmackor.

Efter frukosten gjorde jag en liten räd på fönsterbrädorna i vardagsrummet, torkade rent dem och flyttade ut tomaterna på balkongen. Jag plockade även upp de potatisar som var kvar i lådorna på balkongen. Sedan flyttade jag om lite tavlor på min wall of fame i hallen samt hängde upp några nya som stått och väntat på golvet. Jag passade även på att hänga upp mitt fina skåp som i brist på engagemang legat på byrån ett tag nu.

Efter det gick jag ut med Nikki en sväng och åkte sedan iväg till ICA där diverse förnödenheter inhandlades. Tog en sväng förbi charken här i Mölndal för att höra om de hade några ben till Nikki, men till min stora besvikelse så har de semesterstängt. Åkte hem, packade upp mina varor och ringde till Gödeberg för att höra om de hade några ben på lager. De hade både grisfötter och fläskben så jag bad dem lägga undan 14 grisfotshalvor och tre kilo fläskben innan jag satte mig i bilen och styrde mot gårdsbutiken. Väl där passade jag på att inhandla två flaskor av de goda ekologiska krossade tomaterna, 12 ägg, ett kålhuvud och 6 trollkorvar. På vägen hem tog jag svängen om lantbruksbutiken och inhandlade kiselgur för Sannes hovar och Helosan med solskydd till hennes rosa mule. Väl hemma så delade jag upp och packade ner Nikkis köttben och grisfötter i dagsportionspåsar och organiserade om i frysen så att allt fick plats. Det där med plats i frysen är ett kroniskt problem som jag misstänker inte kommer bli löst på ett bra tag 😛

Sedan rörde jag ihop en sats majonnäs som jag slog upp på glasburk. En liten del av det rörde jag ihop med creme fraische, hackade rödlök, vitkål och morötter och rörde ihop allt till en cole slaw som skall intagas i kväll tillsammans med en och annan trollkorv. Två ägg stektes och lades tillsammans med ett salladsblad från balkongen på två brödbitar och toppades med lite ketchup. När jag skulle ställa tillbaks ketchupen i kylen så föll Johans rödbetssallad ut och plastlådan gick sönder. Det är förbannelsen för att ha ett kroniskt överfyllt kylskåp. Jag slog upp rödbetssalladen på en glasburk och beskådade nöjt resultatet. Mycket bättre än innan!

Så. Nu är klockan knappt eftermiddag och jag har gjort mer på en dag än jag brukar få gjort på en vecka. Hur gick det här till?

Nu tror jag att jag drar till stallet 😛

DSC_0003 (1024x680)

Växtgödningstillverkning!

DSC_0004 (1024x680)

De fina bladen kan man frysa in och använda som spenat. Nyttigt och gott 🙂

DSC_0006 (680x1024)

Sedan plockade jag upp min allra första morot ur balkongodlingen 🙂

DSC_0039 (680x1024)

Nu står tomaterna och lapar sol på balkongen 🙂

DSC_0040 (680x1024)

En till tomat, lite smultron, morötter, sallad och persilja 🙂

DSC_0035 (1024x680)

Lite omstrukturering på min ”Wall of fame”. Fler tavlor ska upp vad det lider 🙂

DSC_0037 (680x1024)

Nu sitter skåpet där det ska 🙂

DSC_0033 (1024x680)

Massa potatis! 😀

DSC_0008 (1024x680)

Efter Gödebergsbesöket!

DSC_0010 (1024x680)

Nikki anmälde sig frivillig hjälpreda i ompackningen av ben och fötter 😉 Bakom syns nässelavkoket i flaskorna 🙂

DSC_0011 (1024x680)

Ingen sallad är så god som den man odlat och plockat själv 🙂

DSC_0014 (1024x680)

Göööööött!

DSC_0017 (1024x680)

Namnam! Cole slaw 😀

DSC_0023 (680x1024)

Den livsfarliga kylen… högst upp har jag satt yoghurt på avrinning för att se om det kan tänkas bli färskost till imorgon. Spännande 😀

DSC_0024 (1024x680)

Tusan också…

DSC_0032 (680x1024)

Men vad gör det när detta blir så mycket snyggare? 😉

DSC_0034 (1024x680)

Mitt kök idag 🙂

DSC_0022 (1024x680)

Majo! 😀

Tidigare inlägg
Följande inlägg
Lämna en kommentar

Kommentera

