Hästdrömmar

Ni vet när man var liten och läste Min Häst, Wendy och drömde sig bort i otaliga serier och hästböcker? Det finns inga som kan drömma och önska lika mycket som små hästtjejer.  Jag definitivt inkluderad. Nu drömmer jag nog inte lika mycket idag, men en gång i tiden så fanns det inget annat än hästar och drömmar om hästar. Det var på fredagarna som man för en kort stund fick låtsas som att man levde sin dröm och under de sex dagar varje sommar som man var på ridläger så var det nästan som att drömmen blev verklighet. Eller, det blev den nog. För ett par dagar så glömde man bort den övriga världen och allt som fanns var bara här och nu. Hästarna, stallet, hagarna, sjön, ridturerna, sommarsolen, flugorna, svetten.

Men så var det bara det. I övrigt så fick man med sin egen kreativitet och fantasi försöka upprätthålla drömmen genom att tapetsera både tak och väggar i rummet med planscher på hästar av olika sort, tillverka käpphästar på löpande band, upprätta stamtavlor för hästarna på ridskolan och så klart för käpphästarna också. Sagor skrevs, dikter och serier tillverkades och teckningar ritades. Och allt handlade så klart om hästar. Precis allt. Eventuellt kan någon teckning ha blivit på någon katt eller kanin, men till 99,9% så var det hästar. Det var hästar som körde bil, hästar som lagade mat, hästar som rullade sig, hästar som klättrade i träd, hästar som galopperade över åkrar, hästar som simmade, det var stora hästar, tjocka hästar, lurviga hästar, ädla fullblod, föl, hästar i månskenet och stora vackra hingstar.

Idag behöver jag inte drömma mer. Idag lever jag min dröm. Med ett prickigt, tjockt sto. Helt perfekt för en serie i Min Häst. Jag tror Sanne passat riktigt bra in i Tuvastallet. Men så är hon min. Och hon är på riktigt. Min riktiga häst!

DSC_0093 - kopia (680x1024)

DSC_0049 (680x1024)

häst_sundown

En dröm, en bild, en verklighet.

 

Följande inlägg
Lämna en kommentar

Kommentera

