Plugg plugg plugg

Nu är det semester! Det vill säga tid för plugg. Det är med lite skräckblandad förtjusning som första helgen i september närmar sig och anatomiböckerna går heta här hemma. Egentligen så borde jag kanske hålla på med annat så som foder, rehabilitering och fysiologi eftersom anatomin är min starka sida, men jag kan inte hjälpa mitt obotliga (sjuka?) intresse! Mensa:s tester släng er i väggen. Att försöka förstå och vrida och vända på skelettdelar i huvudet är bra mycket mer avancerat än att kasta runt geometriska figurer! Det finns inte en enda rät linje och oftast så är bilderna ritade enligt standardvy så att man nästan alltid får gissa och pussla i huvudet för att kunna förstå benets tre dimensioner. När det gäller tillväxtzoner så uppkommer plötsligt en fjärde dimension. Sa jag att det var knepigt? När man dessutom får en gedigen lektion i latin samtidigt så aktiveras typ hela hjärnan. I natt hade jag olika bäckendelar flygandes runt i huvud precis hela tiden. Jag antar att det är positivt 😉

Jag har kommit på en helt grym studieteknik när det gäller skelettets delar. Att sätta sig med penna och gång och gång avbilda benet i fråga skapar en helt fantastisk förståelse för dess former. Det är ju liksom inte alla som har ett riktigt hundskelett hemma, så man får hålla till godo med sina egna förmågor! I skrivande stund så har jag gått igenom nästan hela frambenet samt bäckenet. Nu återstår bara resten av bakbenet, skallbenet, alla tänder samt kotor… Det är en del när man tänker på det 😛

DSC_3268 (576x1024)

Studieteknik 😉

DSC_3284 (1024x576)

Bästa pluggkompisen 😀

DSC_3280 (576x1024)

Jag måste bara visa min allra första potatisskörd! Igår plockades den upp ur jorden, så idag blir det kalasmiddag 😀

Tidigare inlägg
Följande inlägg
Lämna en kommentar

Kommentera

