Den där yttertygeln och skitsvåra halten…

Inte förrän man har en häst som fungerar så som en ridhäst ska fungera så börjar man på riktigt inse saker som egentligen varit självklart sedan innan. Det som blivit min senaste aha-upplevelse är hur otroligt viktig yttertygeln är i all ridning. Yttertygeln och yttersidan skall kanske tilläggas. Utan en redigt inramande yttertygel så blir precis allt bajs. Man tappar allt och hästen tappar allt. Jag har numera en oskolad häst som mer än gärna smiter från all typ av ovant arbete och här gäller det att jag inte låter mig luras av hennes trick och vidmakthåller det jag vill få igenom. T.ex när hon smiter från yttertygeln så börjar jag dra i innertygeln vilket var precis vad hon ville. Duktig matte, eller? Nu är det dock slut på det där, hästen ska lära sig ta yttertygeln och den kommer hon numer aldrig komma undan från, trots ormande försök till smitning!

Första bilden nedan visar på en total katastrofsituation. Här uträttar vi inget annat än ridning på Sannes vis. Hon har, trots att hon är hyfsat rak i kroppen, lyckats sätta mig på sidan och fått mig släppa yttertygeln till förmån för lite dragande i inner. Varför? Jo, för att hon smitit från yttertygeln och totallurat mig! Resultatet hos en oskolad och lättlurad ryttare är ett hängande i ytter stigbygel, släpp på ytter tygel och dragande på inner. Vad uträttar vi här? Inte ett vettigt skit.

DSC_0102 - kopia

Hur går det då om man istället gör tvärt om, inte låter henne krångla så med yttertygeln och envisas med att hålla kvar trots försök till smitning? Jo, det blir som bilden under. Hur svårt kan det vara? Inte särskilt svårt om man har tålamod och stänger av alla de där inlärda ryggradsbeteenden man har sedan innan i form av att slita i innertygel, lägga vikt i den sigbygeln hon smiter ifrån mm. Yttertygeln tror jag att jag kommer få bukt med ganska snabbt, men det där med att jag hänger i ytter stigbygel kommer troligtvis bli svårare att göra mig av med. Ibland känner jag mig som ett träskmonster på hästryggen… 😉

DSC_0107 - kopia (1024x680)
Igår kom Lindah förbi vårt stall och körde en alldeles egen privatlektion med mig och Sanne. Något jag haft problem med innan är att hon inte vill stanna när jag vill det så detta ägnade vi lektionen till. Ganska snabbt insåg jag att halten inte är så lätt som att det bara är att stanna hästen, utan om det ska ske på ett korrekt vis så måste man träna upp hästen och skola den så att den ORKAR göra halt korrekt. Detta innebär att det krävs en hel del arbete innan man kan komma till en vettig halt och detta är helt nytt för mig och känns delvis frustrerande men också ganska spännande. Jag tror vi kom till halt en handfull gånger under timman på ridbanan och mot slutet hade Sannehästen trampat in med bakbenen närapå en halvmeter sedan början på passet. Det är mycket att tänka på och mot slutet så var jag definitivt mer full i skallen än vad Sanne var. Hand, bäcken, knän, hälar, överliv… Efter en timma i skritt var benen hyfsat stumma när jag satt av. Trots ett spontant åskoväder rakt ovan oss samt ett kort spöregn så blev det en mycket bra och nyttig lektion, både för mig och för Sannehästen! Med 2 meter kvar till stalldörren så kom hällregnet från helvetet och vi hann precis in för att inte bli totalt dränkta. Hade det simmat runt fiskar i luften så hade jag inte blivit förvånad. Ibland ska man ha tur! 😀

Dagen avslutades med att jag och syrran åkte upp till Horsikan som vi tog en löptur runt. Sjön är inte så stor och det är nog ca 1,5 km runt den, så vi sprang ett och ett halvt varv, hoppade i vattnet i andra änden och simmade tillbaks över hela sjön. Hur gött var inte det då? Helt otroligt befriande… Fiffan vad najs! 😀

Tidigare inlägg
Följande inlägg
Lämna en kommentar

1 kommentar

  1. Vi får jobba på dendär yttersidan och halterna tillsammans.

    Svara

Kommentera

