Elektrolytbad :)

Igår var jag och Johan på Holmens marknad igen. Den här gången kom jag hem med sex stycken matknivar i nysilver. Jag har nämligen någonstans i gömmorna sex stycken motsvarande gafflar, men vet att just knivarna lyst med sin frånvaro. Just nu verkar dock alla av mina gamla bestick lysa med sin frånvaro, men någon jäkla stans ska de väl ändå ligga… I varje fall så såg de nya knivarna ut som gamla silvergrejer brukar se ut, nämligen delvis kolsvarta och inte alls särskilt skinande. Johan erbjöd sig putsa upp dem, men när han kilat iväg till gymmet i morse så kom jag på att man ju kan rengöra silver genom elektrolytbad! Så jag slängde knivarna i diskhon, hällde upp vatten och blandade i bikarbonat. Det hände inte ett skit. Jag kollade på stämplarna och googlade runt lite och insåg snabbt att vattenbadet krävde ett kärl av aluminium. Så klart. Det skulle dessutom bli extra bra om man kokade upp vattnet med silvret i. Så det var vad jag gjorde! Min aluminiumkastrull är dock inte så stor så jag fick vända knivarna en gång för att få rent dem hela vägen runt om. Efter bara ett par minuter så fanns inte ett spår av den gamla oxideringen kvar. Efter en liten slutlig puts med fiberduk så glänser nu knivarna som om de vore tillverkade igår! 😀

DSC_0002 (1024x680)

Vattenbadet har gjort sitt på halvan som är nedsänkt i det 🙂

DSC_0004 (1024x680)

Fort går det!

DSC_0008 (1024x680)

Vilken skillnad va!

DSC_0016 (1024x680)

Jodå, det är samma knivar 😉

DSC_0017 (680x1024)

Jag måste bara visa upp min enda överlevande lilla gurka. Risken finns väl att denna också dör men så här stora har inte de andra blivit! Den trivs helt enkelt inte i de lite för små krukorna plus att jag varit dålig på att göda den. Fy på mig!

Lämna en kommentar

Kommentera

