Glad midsommar!

Så var den här i år igen. Den där dagen där man firar att solen står som högst på himlen. Egentligen är det väl imorgon midsommarsolståndet är, men efter det så blir det faktiskt bara mörkare om dagarna igen. Dock dröjer det väl ett tag tills det märks av så det vore väl onödigt att börja deppa ihop redan nu, eller vad tycker ni? 😉 Nej, nu ska vi fira och fortsätta njuta av den ljusa delen på året, som faktiskt precis imorgon når halvtid. 21 mars-21 juni-21 oktober-21 december, där har vi oftast hålltiderna för solens stånd 🙂

Som vanligt så har det köpts in fina blommor från trädgårdshandeln så att det kan tillverkas fina kransar, men i år kände jag att jag verkligen inte ville göra någon krans. Jag orkade inte och kände inte att det var kul. Mina syskon satte sig och knåpade ihop sina fina kransar i varje all och jag tog med Nikki utmed de små vägarna för att se vad som gick att finna längs kanten. Massor av fina blommor hittade jag och vips så var jag med en gång sugen på att göra krans igen! Det är det där tillgjorda, köpta och perfekta som jag inte riktigt klarar av just nu. Jag vill ha genuint, äkta och hel och hållet handgjort. Det är vad som gör mig glad och jag blir faktiskt lite deppig annars. Väl ute på grusvägen så hör jag att någon är på väg ner för den lilla backen bakom kurvan. Vem det är som kommer ser jag inte p.g.a. den höga gärdesgården och buskarna som växt upp runt den. Jag tänkte ändå att det var bäst att hålla Nikki nära så hon inte skulle rusa fram och hälsa hur som helst på den som nu skulle komma runt längs vägen. Det visade sig vara ett bra beslut, för den som kom ängs vägen var inte vem som helst utan den största älgtjur jag någonsin skådat! Den mötte mig tacksamt nog inte på den 3 meter breda grusvägen, utan tog vägen över gärdesgården och åkern där den stannade och tittade på mig innan den travade vidare. Den var helt enorm åt alla håll och hade minst 10 taggar på huvudet! Tusan att jag inte hade kameran med mig! Efter denna upplevelse så fortsatte vi plocka blommor och nog hittade jag sju olika att sätta i kransen 😉

Efter midsommarlunchen stack jag och syrran ner till övriga gänget i midsommarorkestern, spelade ihop oss lite och började sedan vår sedvanliga marsch ner till ängen ackompanjerat av Gånglåt från Äppelbo. Nere på ängen var det mer folk än någonsin och hela fyra stora ringar bildades snart runt oss och folk både sjöng och dansade för livet. Det är så härligt! 😀

DSC_0023

Nikki är så klart med på midsommar!

DSC_0026

Tillverkning av midsommarkrans! 😀

DSC_0029

Min vackra minsta lillasyster 🙂

DSC_0037

Nikki fick så klart en alldeles egen krans och här blir den funktionstestad direkt efter färdigställandet 😉

DSC_0052

Sommarvovvan!

DSC_0059

Inte helt med på noterna, men söt ändå 😉

DSC_0071

Midsommarposering!

DSC_0075

Nu tittar vi in i kameran…. 😉

DSC_0079

Puss min lilla sommarvovva!

DSC_0108

🙂

DSC_0111

 

DSC_0118

Spelmansgänget!

DSC_0127

Massor av folk 😀

DSC_0151

”Så går vi runt kring en enebärebuske…”

DSC_0165

Nikki kom ner med familjen och var så klart med på minglet efter dansen 🙂

Följande inlägg
Lämna en kommentar

Kommentera

