Låååångt blogginlägg om hästar, hundar, kurser och bad :D

Okej, nu var det ett tag sedan det skrevs här men så blir det ibland! Speciellt när man haft hur mycket som helst på schemat och egentligen hade behövt skriva av sig efter hand, men så hinner man inte och allt ackumuleras. Just därför kommer detta bli ett hyfsat långt inlägg med en hel del bilder och text om vad jag gjort det senaste 🙂

Sedan sist så har jag ju så klart umgåtts och lärt känna Sannehästen ytterligare. Vi har galopperat för första gången i skogen, tagit oss över fler leriga partier, bäckar och fallna träd. Vi har övat på våra grejer i paddocken och vi har utrustat oss med ny sadelgjord och ett mer passande bett! Hon tycker ju inte riktigt om när man spänner sadelgjorden på henne så jag har investerat i en mer bekväm anatomisk sådan (brun så klart så den matchar sadeln) och den verkar hon mer nöjd med än den tidigare! Dessutom börjar hon nog faktiskt minska i omfång nu vilket har gjort den andra gjorden, som jag för övrigt ”lånat” av Lotus, börjat bli för stor. Man kan börja ana en lite mindre platt rygg också så det går definitivt åt rätt håll nu! Ett nytt bett blev det också, fortfarande ett enkelt tredelat men smalare, då Miltons lite tjockare inte riktigt fick plats i hennes mun. Även här märktes det att hon trivdes bättre med det nya bettet då hon tidigare höll på att dra tyglarna ur handen på mig stup i ett.

DSC_2798 (1024x576)

Sannehästen i sin nya sadelgjord och sitt nya bett!

Jag har också varit i Skåneland en hel dag på Lindahträning! Det var steg 3 av hennes stegkurser som gick av stapeln och eftersom jag inte haft möjlighet att ta med egen häst det senaste så blev jag erbjuden att låna en häst på kursen på Ljungagård i norra Skåne så det blev till att gå den där. Jag kommer även att gå steg 4 där då jag jobbar när den går av stapeln här i Göteborg, men sedan kommer jag att fortsätta stegen här hemma! För den oinvigde så är det så att Lindah genomför ryttarutbildningar runt om i riket. Det är alltså ingen träning av häst, utan enbart tuktning av människa för att skapa välridande ryttare med korrekt, följsam, koordinerad och effektiv sits utifrån den klassiska dressyrens principer. Grunden handlar om följsamhet och rakriktning så klart för både häst och ryttare, men framför allt för ryttaren. Oftast så är vi också snedare än vi tror och att då hoppa upp på en häst och tro att den ska gå rakt kan man glömma. Det är ingen barnlek att bli en duktig ryttare från grunden, det kräver väldigt mycket omställning i både kropp och huvud och enormt mycket koordinationsträning! Just därför har Lindah lagt upp utbildningen i stegkurser där man under varje kurs från grunden lär sig och tränar på en del i den långa resan till att erhålla ett riktigt beridararsle. Sedan åker man hem, tränar som fasen på just det man lärt sig och förhoppningsvis så kommer detta sitta i ryggraden när man går nästa steg och lär sig nästa grej. Första kursen handlar om lösgörande av bäckenet och även bäckenkoordination. Det är en upplevelseresa som heter duga kan jag tala om. Även om man som jag är en ganska fysiskt aktiv och medveten människa så får man så otroligt mycket nya inputs och aha-upplevelser om sin egen kropp! Mitt emellan all praktik så får man så klart en hel del teori inpräntat i huvudet och där handlar det om vad man vill med hästen, vad som händer i kroppen och hur kropparna påverkar varandra på tusentals olika vis.
Andra kurssteget består av koordination av ben och fötter. Kan man lägga en hel dag på det undrar ni då och ja, det kan man. Man kan lägga tre hela dagar på det. Man tror man har koll, men det har man inte. Det finns ett dussin olika spännpunkter i varje ben som var för sig skapar olika förutsättningar för ridningen och alla dessa skall tillsammans koordineras ihop till att först och främst skapa en vettig grundsits och sedan kunna arbeta för att ge hästen de signaler man vill ge. Det är små och fina hjälper vi snackar om, inget sitta och banka med fötterna och dra fram! Under tredje kursdagen som jag nu senast gick så avhandlades rollen för den kära handen som ju är så stor del av rytteriet. Det är som Lindah säger, ju längre bort från bäckenet en kroppsdel finns, desto svårare är det att koordinera den. Här kommer det behöva tränas! Och visste ni att en förhållning inte skall ske med handen, utan med skulderbladet? Hehe, nu börjar det bli jobbigt va 😉 Kurssteget syftar till att skapa en hand som hästen gärna möter och därav för nosen framåt och nedåt vilket är en nödvändighet om man ska kunna rida en häst korrekt bakifrån och fram. Att sätta igång rumpan på hästen är helt värdelöst om det inte finns en välkoordinerad hand att ta emot energin fram.

Detta har vi så klart tränat på hemma i paddocken jag och Sanne! Jag som trodde jag hade en hyfsad hand redan innan, men tji fick jag. På bara de två pass jag och Sanne tränat på detta så har vi erhållit en helt grym nedåt- framåtsökning och som dessutom verkar hålla i sig till nästa gång i paddocken! Helt fantastiskt och precis det man vill ha! 😀

DSC_2800 (576x1024)

Bästa hästen 😀

I förrgår så var jag på en heldagsföreläsning med Gillian Higgins på Clarebergs Ridklubb. Jag fick tipset av min lärare i hundfysioterapin redan i vintras och så klart bokade jag in mig med en gång! Gillian är en engelsk kvinna som fullkomligt brinner för det här med anatomi och biomekanik och har utvecklat en helt fantastisk affärsidé med hennes företag Horses Inside Out där hon på hästar målar hur hästen ser ut invändigt. Hon målar olika saker beroende på vad hon vill utbilda. I publiken satt allt från veterinärer och hästfysioterapeuter till tävlingsryttare och skogsmullefolk. Verkligen alla kan ta åt sig av det hon gör och hon gör det så himla bra!! Jag hade så klart stor hjälp av att jag läst anatomi innan och det var få av orden hon använde som jag inte förstod, men så är hon en helt fantastisk föreläsare också som verkligen kan tala till en grupp med olika erfarenhet. Man tänkte inte ens på att hon hela tiden pratade engelska, allt var så självklart och så himla bra och det var så klart en jättehjälp med de fina bilderna och filmerna hon visade på filmduken. Det talas om att hon ska komma tillbaks om inte så lång tid och då vet jag i alla fall en som kommer stå först i kön 😉
Dock fick jag gå en timma innan föreläsningen var slut då det krockade lite med min tid för att skriva antagningsprov till utbildningen jag sökt i Kungsbacka. Jag har varit lite irriterad på detta prov då jag inte haft någon aning om vad det skulle innehålla och dessutom från början inte insett att det ens skulle vara något prov! Nåja, det gick rätt bra i alla fall men lite arg är jag på mig själv då jag gjorde två slarvfel. I övrigt så var alla svaren rätt, så det är väl bara att hoppas att övriga testtagare är dumma i huvudet, så ska det nog gå vägen 😉

DSC_2780 (1024x576)

Gillian herself!

DSC_2781 (1024x576)

Rekvisita från föreläsningen som vi fick titta närmre på under pauserna 🙂

DSC_2785 (1024x576)

Ett bäcken och korsben till en liiiiten ponny!

Sedan så har jag och Johan varit på Hästholmen och myst i solen och jag passade så klart på att ta ett bad. Nikki tycker det är riktigt lajbans att springa runt på stenarna och leka hund.

DSC_0100 - kopia (772x1024)

Nakenfis till matte och solvarm vovva som ska ligga typ PÅ matte 😉

DSC_0023 (2000x1328) (1024x680)

Klättrar på stenar med husse 🙂

DSC_0009 (2000x1328) (1024x680)

Nikkibus!

DSC_0001 (2000x1328) (1024x680)

Upptäcksfärd 🙂

DSC_0078 - kopia (1024x680)

Bada bada bada 😀

Följande inlägg
Lämna en kommentar

Kommentera

