Premiär i skogen och ubåtsbesök!

Idag var det premiärtur i skogen på min nya häst! Egentligen hade jag bara tänkt leda henne upp och ner för backen, men när Helén ändå skulle ut med Lotus så hakade vi på en liten sväng! Med tanke på att hon inte gått på så länge och har lite extra vikt i form av gigantisk mage så ledde jag henne upp för hela backen och hoppade sedan upp på henne uppe i skogen. Barbacka så klart, då jag inte har någon sadel som passar den lilla tunnan. Jag hade för säkerhets skull dragit på henne en halsring vilket visade sig vara ett smart drag då tösen inte är helt på det klara med hur man lättast tar sig över ett parti med lera. Hopp sa det och då var det bara att hålla i sig! I övrigt så är hon lättstyrd, pigg och helt fantastisk att sitta på! Kondisen är det inget fel på alls, trots avsaknaden av motion den senaste tiden, men lite svettiga blev vi allt hela gänget. När jag hoppade av längst ner i backen för att leda henne hem den lilla biten på vägen så klibbade byxorna rejält mot skinkor och lår. Inte skönt 😉

DSC_2490 (576x1024)

I tryggheten bakom Lotus och Helén så här första turen i en okänd skog 🙂

DSC_2495 (1024x576)

Barbacka på myshästen 😀

DSC_2497 (1024x576)

Någon som absolut inte vill stå still! 😉

DSC_2502 (576x1024)

Skogen är så vacker och full av nyfött liv så här på våren 🙂

DSC_2512 (576x1024)

En nöjd och glad Sanne tillbaks på stallplan 🙂

DSC_2528 (1024x576)

Jag och min kuse 🙂

DSC_2533 (1024x1006)

Snyggo!

DSC_2542 (1024x576)

Sedan hälsade mina hästar snällt över tråden i hagen 🙂

Det ligger två holländska örlogsfartyg på Stigbergskajen just nu och jag tänkte att när man ändå är lite ledig så här en halv dag så är det väl lika bra att åka ner och ta sig en liten titt IRL! Johan och jag hoppade på MC:n och brummade ner till holländarna vid älven. En ubåt och ett torpedbärgningsfartyg. Vi hejade på några officerer som höll på att förbereda lite kajparty, började snacka lite och jag förklarade att jag jobbar inom marinen själv. Lite försynt och hoppfullt frågade jag om det fanns chans att man skulle kunna få sig en liten rundtur på någon av båtarna och gissa om vi blev glada när han sa att vi kunde få titta ner en sväng i ubåten! En liten sväng blev det inte heller, utan en fullständig tour genom kontrollrum, torpedrum, byssa, mäss, maskinrum, tryckkammare och akterskeppet där vi fick se både roder, propelleraxel och elmotorer. Jag gissar att vi var där nere i minst en halvtimma och Johan såg ut att vara i himmelriket konstant. Jag berättade för vår guide att Johan är ingenjör och det visade sig att guiden var detsamma ombord. De fick sig ett litet intressant samtal där i den trånga gången i switchrummet 😉

DSC_2543 (1024x576)

Torpedrumet i fören på HNLMS Bruinvis, med torpedtuberna längst fram 🙂

DSC_2546 (576x1024)

En mycket nöjd Johan mellan två V-12:or 🙂

DSC_2548 (1024x576)

Vy från akterdäck. Längst ner i bild tryckslussen som används om ubåten slås ut och besättningen måste räddas. Används så klart som vanlig utgång också, då det var där vi klättrade ut 😉

DSC_2549 (1024x576)

HNLMS Mercuur ligger innanför mot kajen 🙂

DSC_2553 (576x1024)

Innan vi åkte hem så tog vi en sväng förbi Triumfs glasscafé i Sävedalen och tog oss varsitt rån med inte mindre än trenne kulor 🙂

Tidigare inlägg
Följande inlägg
Lämna en kommentar

Kommentera

