Premiärritten på Sanne!

Då jag ska jobba i natt och ändå är i stallet på förmiddagen så passade jag på att släppa ut hästarna idag. Det är första dagen jag får släppa ut Sanne efter en natt i boxen och det var naturligtvis spännande att se hur hon skulle bete sig i den situationen med mig. Efter första natten så hade hon ju varit helstollig och plockat fram fullblodet i sig, så Anette hade tipsat mig om att köpa en skapare grimma för utsläppet. Dock är jag övertygad över att det var nyhetens behag som gjorde saker och ting lite extra roliga för i morse var hon lugn som en filbunke och spöet jag hade till hands för säkerhets skull lades snabbt åt sidan. Jag släppte ut alla andra hästarna först och ställde sedan Sanne i stallgången för lite ryktning och hantering. Inga problem alls. Denne häst skulle ju vara kittlig under magen och grina väldigt när man var där under men hon rörde inte en min när jag var där med borsten. Kan det vara så att jag lyckats tala om för henne att hon kan vara trygg med mig? Det får väl framtiden visa 😉

Sedan plockade jag fram hjälm och träns, klädde på henne och gick ut i paddocken där jag började med att leda runt henne ett par varv. Någon sadel som passar har jag inte och det kan nog bli en utmaning att finna något som passar denna lilla tunna 😛 Jag ledde fram henne till den uppånervända vattentunnan som vi använder som uppsittningspall, lät henne nosa på den och flyttade den sedan till hennes sida. Hon brydde sig inte ett dyft vilket är väldigt skönt då hästen mer och mer visar prov på att vara stabil och orädd! Jag klev upp på tunnan, klappade henne över ryggen, rumpan och halsen och lade sedan ett ben över ryggen på henne. Vips så satt jag där uppe på min nya häst med all uppmärksamhet riktad mot hur hon skulle reagera. Med tanke på hur hon höll på under provridningen så hade jag ju ett litet hum om vad som skulle kunna tänkas vänta nu i början, men det hände absolut ingenting. Vi skrittade på runt i bägge varv, gjorde lite volter och ett par halter. Hon var pigg och ville gärna börja trava lite då och då, men det kan man ju inte beskylla hästen för när hon inte blivit riden på så länge och dessutom fått stå i rasthage de två senaste dagarna. Första turen gick i alla fall strålande och Sanne verkade nöjd och glad när vi var klara!

Efter det så släppte jag ner henne i gräshagen bredvid Milton där jag tänkt att hon skulle få gå nu i början. Där har hon lite att pilla med i gräsform, men ändå inte tillräckligt för att tjocka till sig på. Tjockare är ju det sista damen behöver bli 😛 Det var lite spännande att se hur de skulle reagera när de hamnade i hagarna bredvid varandra, men de brydde sig inte om varandra alls. Först efter en stund när jag var uppe och grejade i stallet så hörde jag ett riktigt diva-skrik nerifrån hagen och tittade ut för att se om de stod och vänslades över tråden. Jodå, där stod de och hälsade på varandra och det var Milton som lade öronen bakåt, studsade runt och skrek som en och annan brunstig märr. Sanne brydde sig föga. Han är en riktig fjolla min Milton 😉

DSC_2488 (576x1024)

Hästepålle som gärna vill gå ut 🙂

DSC_2498 (1024x576)

Snygga hästen 😀

DSC_2504 (1024x576)

Den där magen har vi numera förklarat krig emot. Snart ska vi börja ta oss ut i skogen och träna lite också 🙂

DSC_2512 (1024x576)

Fjoll-Milton och Sanne. Det där med att beta nos mot nos måste vara något alldeles speciellt 😉

DSC_2514 (1024x576)

Nikki tar igen sig i värmen på stallplan 🙂

DSC_2507 (1024x576)

Milton är en tacksam häst att mocka hos! Det i Kärran kommer från Sannes box 🙂

Följande inlägg
Lämna en kommentar

2 kommentarer

  1. Vilken snygg! Vad är hon mer än fullblod? Kommer hon att skimla av helt?

    Svara
    • Ja, visst är hon fin! Jag tror faktiskt inte hon har fullblod i sig alls, det var bara ett sätt att tala om att hon hetsade upp sig lite väl mycket 😉 Stammen är okänd men jag misstänker en hel del appaloosa! Kanske ren till och med? Eftersom hon är 13 år och har så mycket färg i sig fortfarande så tror jag färgen kommer bestå, men man vet ju aldrig! 🙂

      Svara

Kommentera

