Den stora hästköpsdagen!

Igår blev det en lång dag. Klockan ringde vid 06:00 och tre kvartar senare satt jag och min lillasyster Beb i bilen på väg till Lindome för att koppla på den för dagen inhyrda transporten och sedan fortsätta ner mot Skåne, Eslöv och hästen Sanne. Allt var minutiöst planerat. Vi räknade med 4 timmar ner med transporten och de hastigheter som släp innebär och jag hade veckan innan bokat in distriktsveterinären till runt klockan 11. Med lite tur så skulle vi alltså bli klara rätt fort och i alla fall vara hemma i god tid innan klockan 6 på kvällen. Riktigt som jag planerat blev det dock inte. Anette i stallet hade skrattat år min minutiösa planering och sagt att jag knappast kan räkna med hållpunkterna då det är hästmänniskor jag ska ha att göra med. Jag kan tala om att inte ens hon hade kunnat förutse vad som skulle hända.

Vi rullade efter drygt tre timmar in på gården i solskenet, klev ur, hälsade och pratade med hästägaren och lite annat trevligt folk som fanns där. Vi njöt av det vackra vädret och den fantastiskt fina gården med de underbara omgivningarna fram tills dess klockan blev 11 och veterinären eventuellt skulle dyka upp. Man vet ju hur det är, det kan ju dyka upp saker som tar tid så tiderna är ju endast en riktlinje. Ingen veterinär dök upp och jag tänkte att det kanske är bäst att ringa och höra var de befinner sig i planen så man vet hur  länge man behöver vänta ungefär. I luren möttes jag av en stammande och uppenbart chockad kvinna som påstår att hon inte kan hitta mitt namn i sina papper. Det omöjliga har hänt. De har tappat bort min bokning. Jag har åkt 3 timmar med släp, väntar på att hästen jag vill ha med hem ska bli besiktigad och godkänd så vi kan lasta in den och åka de dryga tre timmarna hem igen och så har veterinären tappat bort min bokning. Tydligen var det omöjligt för dem att ordna upp det från deras station p.g.a. diverse personliga anledningar, bland annat en inblandad begravning, och det får man ju förstå. Veterinären som sedan ringde mig lät fruktansvärt ledsen och bedrövad över vad som hänt och han ringde faktiskt runt och försökte fixa så att någon från en annan station kunde ta oss lite akut. Efter mycket ringande fram och tillbaks så rullade vid 15-tiden den efterlängtade skåpbilen in på gårdsplanen. Då hade vi hunnit sola, bli trött på solen, fikat, tjötat, blivit trötta, underhållit oss med kattungar, böcker, tjejsnack och en evinnerlig beklagan över alla flugor.

Jag har varit så fruktansvärt nervös över denna besiktning. Tänk om man åkt tre mil och hästen inte går igenom. Vad gör man då? Jag ville ju vara med på besiktningen så det fanns egentligen inget annat att göra än att chansa och hoppas på det bästa. Det jag oroade mig mest för var de där hemska böjproven som är så elaka mot hästarna. Så när det var dags för dem så höll jag nästan andan när hon satte ner foten och satte av i trav. Han började med höger fram. Jag frågade oroligt om han såg något vid provet men det gjorde han inte. Puh, 25% avklarat, nu var det bara tre fötter kvar. Alla gick igenom och det värsta testet av dem alla var godkänt! Det var en otrolig lättnad och där och då visste jag att denna häst kommer följa med mig hem!

Allt annat var bara fint med hästen och veterinären gav oss ett papper fullspäckat av U.A:n. Klockan 17 hade vi skrivit kontrakt, ordnat med betalning och lastat hästen på transporten. 17.11 så rullade vi ut från gårdsplan och Sanne var på väg mot sitt nya hem i Mölndal. Klockan halv 9 rullade vi in på gårdsplanen och då hade underbart snälla Linnéa redan mockat åt Milton och lagt in ny torv i Sannes box. Åh vad glad jag var över det för jag kan tala om att jag var mer än lovligt trött. Lycklig, men trött. Hästen lastades ur, togs på en sväng runt gården och fick sedan bekanta sig med sin nya box. Vi åkte och lämnade transporten till Annki i Lindome och satte sedan av hemåt. Behöver jag tala om att jag sov som en utslagen sälunge i natt? 😀

DSC_2391 (1024x576)

Hallandsåsen, here we come! 😀

DSC_2397 (576x1024)

Två fantastiskt gosiga och fina vovvar fanns på gården!

DSC_2409 (1024x576)

…och den lilla underbara kissen!

DSC_2417 (1024x576)

Dags för böjprov! Så här ser en trebent häst ut 😉

DSC_2416 (576x1024)

Sanne travar på som om inget hänt 🙂

DSC_2419 (1024x576)

Kontraktet påskrivet och hästen är min!!! 😀

DSC_2420 (576x1024)

Nu åker vi hem! 😀

DSC_2436 (576x1024)

Äntligen hemma och installerad i sin nya box 🙂

Idag tog jag en snabb sväng förbi stallet innan lunch, bara för att kolla till hur nya kusen skötte sig första dagen på gården. Hon hade varit väldigt pigg i morse och velat komma ut lite väl snabbt, men det är en madam med vilja som jag är övertygad om att man rätt enkelt kan få ner på jorden med lite ramar och rutiner. Jag klädde henne i Miltons träns som faktiskt passade riktigt bra. Jag fick höja upp sidostyckena ett år på var sida så satt det som ett smäck! Allt är förstås väldigt spännande, men efter lite start- stopp- och svängövningar och någon påminnelse av petpinnen så skötte hon sig strålande. Det är en väldigt uppmärksam häst som lär sig fort. Nu är det så att jag inte tror att hon inte redan kan, det är bara så att hon fått köra med folk lite som hon själv vill innan. Hon kan ju ta och försöka köra med mig 😉

DSC_2463 (576x1024)

Fina nya hästen som till slut ville följa med mig överallt 🙂

DSC_2468 (1024x576)

Vi hann med en liten snabbfrisering av fossingarna idag. De var enormt förväxta och hovväggen stack ut över en cm från sulan och hade resulterat i ett par avbrutna flikar från nedre delen av hovväggen. De blev mycket bättre än innan men behöver finliras lite till för att bli riktigt bra.

 

Tidigare inlägg
Lämna en kommentar

Kommentera

