Hästprovningsdag i Skåneland

Tidigt igår morse så bar det tillsammans med Helén av mot Skåneland och inte mindre än tre inbokade hästar. Första hästen på tur var en welsh cob-valack på 6 år i nordvästra Skåne. En mycket trevlig häst med snälla ögon men herrejävlar vilket ställe den stod på! Massor av fina welshar, enorma hagar men fy tusan vilken skitig gård. Det stod skrotbilar och förfallna hästtransporter överallt och det låg högar med all möjlig möglig skit på varje ledig yta både inne i stall/loge och ute på gårdsplanen. Även boningshuset såg halvt förfallet ut. Gubben som står på stuteriet (som det faktiskt var) kom ut och visade oss hästen, han såg ungefär lika skitig ut som gården i övrigt men verkade trevlig. Det var hans vuxna dotters häst egentligen, men hon kom aldrig ut från huset vilket jag blev lite förbannad på eftersom gubben inte hade någon koll alls på vad hästen kunde. Den verkade hyfsat ohanterad i stallgången, ryckte till och ville ha koll på allt man gjorde, uppenbarligen för att den var ovan. Rida fick jag inte göra eftersom hästen var avställd sedan en månad tillbaks och dottern tydligen ville sätta igång honom själv. Men hallå? Det handlar inte om att jag ska sätta igång hästen, det handlar om ett par varv i skritt för att känna av vad det är för häst! Som sagt så kom inte dottern ut och gubben hade noll koll, så jag blev mest förbannad och tyckte det var jävligt respektlöst när man åkt hela vägen från Göteborg för att titta på hästen. Sedan skulle vi ju åka iväg till betet några kilometer bort och titta på ett sto också. Han erbjöd oss åka med i hans bil och med en gång började jag ana vad som komma skulle. Mina farhågor visade sig skulle besannas, med råge. Jag har aldrig sett en så skitig bil i hela mitt liv. Grejer överallt, en wunderbaum med ”fresh-car-smell” som verkade ha gjort sitt jobb för ett antal år sedan, ett rött fluffigt hjärta med ordet ”puss” broderat som hängde tillsammans med wunderbaumen i backspegeln, damm, grus och brödsmulor i hela bilen och tomma cigarettpaket på golvet. När vi knött in oss bland allt bråte, skit och äckel så började vi rulla. Det klånkade, slog och väsnades under bilen så jag inte kunde låta bli att undra hur den ens kunde hålla ihop. Nåja, den tog oss fram i alla fall, under tiden som man ville hålla andan samtidigt som man försökte föra ett avslappnat och vardagligt samtal med föraren. Stoet som vi tittade på på betet var också 6 år, dock oinriden. Bägga hästarna ville de ha 40 000 för, styck. Vad är det för utopi dessa människor lever i? Jag skulle tänka på saken sa jag innan vi åkte vidare till nästa ställe.

Nästa ställe låg mer i centrala delarna av Skåne. Efter lite lunch i Ängelholm och ytterligare en timmes bilkörning så kom vi in på en betydligt mycket prydligare gård där ett 13-årigt sto med hennes matte väntade på oss. Detta sto skulle enligt ägaren vara en madam som visste vad hon ville, alltså ett sto med stort S. I stallgången var hon trevlig, men lite kittlig och grinade lite vid sadlingen. Inget ovanligt. Dock var hästen i fråga extremt tjock. Jag har nog aldrig någonsin sett en så tjock häst i hela mitt liv. Den var helt platt över ryggen och ryggraden bildade liksom en lång grop längs hela hästen. Sadeln var på tok för liten, men det var vad som fanns så den åkte på. Ägaren hade hästen ute på försäljning eftersom hon inte klarar av den och vill ha något mer okomplicerat och hade därför inte ridit på ett bra tag. Good to know. Upp till bevis då! Jodå, väl ute på banan så visade stoet upp vad hon kunde, i form av krumsprång och en fullt utvecklad levad. Själv satt jag där med lugnet i behåll och upptäckte att det endast krävde ett par smärre tillsägelser för att komma innanför skinnet på hästen och fann sedan därunder en riktigt trevlig och fin ridhäst.  Ägaren sa efteråt att hon hade stått och sett på, helt livrädd över hästens hittepån. Men det gick ju bra! Jag blev glad av denna häst. 😀

Efter detta så blev det ca en timmes bilfärd söderut för att hälsa på häst nummer tre. En skitsnygg morganvalack på 6 år. Även detta var ett stuteri, men ack så mycket bättre ordning än det första, både på gård och människor! Det gjorde ju inte heller någonting att de sedan tre veckor tillbaks hade två översöta fölungar i hagen som vi fick gosa med. Morganhästar är ju helt fantastiska på alla vis. Trevliga, ridbara, snygga och så finns de i alla möjliga fräsiga färger! Valacken var jättetrevlig men på något vis så klickade det inte. Det var inte kul och hjärtat sade absolut ingenting om denna häst. Inte alls som stoet jag red tidigare.

Efter fölmyset så riktade vi motorhuven på porschen hemåt och landade på vår egna stallplan vid halv nio på kvällen. Inte mindre än 13 timmar hade vi tillryggalagt på vår resa i Skåne. Det har varit en helt fantastisk dag med alla möjliga olika väder. Även om vi på vägarna blev fullständigt dränkta i ösregn så hade vi uppehåll varje gång vi skulle titta på hästarna. Snacka om flyt! Här kommer lite bilder från dagens hittepå 🙂

DSC_2265

Här har vi häst nummer ett. Jättefin, men tyvärr så blir det nej där.

vlcsnap-2014-05-12-08h31m59s174

Här har vi häst nummer två. Min första ”levad” någonsin fångades på film 😉

DSC_0008 (1024x680)

Här har vi kusen på rätt köl.

DSC_0034 (1024x680)

En helt otroligt söt kattunge hade de i stallet också!

DSC_0059 (1024x680)

Sedan besökte vi morganstuteriet och den HÄR gården! Vilken dröm va??

DSC_0061 (680x1024)

Här har vi den fina valacken. Fantastisk häst 🙂

DSC_0115 (1024x680) (2)

Innan vi åkte blev det fölmys! Vilken uppväxt för ett barn att få umgås med snälla hästar och föl varje år 🙂

DSC_0084 (1024x680)

Det lilla stofölet med sin mamma

 

DSC_0096 (1024x680)

Hälsar på hingstfölet och hans mamma 🙂

DSC_0093 (1024x680)

Jag tror Helén blev lite kär 😉

DSC_0105 (680x1024)

Tittut! 😀

DSC_0081 (1024x680)

Efter en lång och uttröttande dag så bar det av hemåt. Helén fick köra från Halmstad då jag höll på att somna vid ratten. Jag sov gott i passagerarsätet sedan 😉

Tidigare inlägg
Följande inlägg
Lämna en kommentar

2 kommentarer

  1. lia

     /  maj 13, 2014

    Den där morganen va ju ur läcker:-D vill tipsa om http://stallroempke.com har faktiskt bara hört gott om dem trots mina fördomar stundtals mot försäljnings stall.

    Svara

Kommentera

