Vad händer egentligen?

Det har varit väldigt torftigt med inlägg – både allmänt och i hästväg – här på bloggen det senaste. Anledningen är kanske inte så konstig då motivationen för det spontana skrivandet inte riktigt får den näring den behöver p.g.a. allt som pågår just nu. Milton, vars existens tar upp i alla fall hälften av bloggeriet, har blivit knackigare det senaste och hans dagar är ju som bekant snart räknade. Våra framgångar vi haft tidigare – även de små – har varit en jättemotivator, men nu när slutet är så nära så känner jag liksom att det inte finns något nytt och roligt att berätta. Dödsstöten var väl när han förrförra torsdagen gick och fick aj-aj i vänster framhov och därmed blev avställd för rehabilitering. Jag har ju hela tiden haft en tanke på att hålla igång honom ända till slutet, eftersom han tycker det är så himla kul att få komma ut och röra på sig. Det är nog bättre för mig också att få fortsätta lite som vanligt, trots beslutet, så att man inte deppar ihop fullständigt. När han då gick och blev halt så blev det liksom lite dubbeldepp.

Nu, efter en dryg vecka så verkar det onda dock ha gått över, vad det nu var, och Milton är på topp igen. Igår tog vi efter hältan ett par första trevande varv i paddocken med honom för att känna ordentligt på foten och det gick alldeles strålande. Idag tog jag ut honom ytterligare 10 minuter i paddocken innan utsläppet och han visar tydlig glädje över att få röra på sig lite igen. Han är pigg som skam och vill nog mer än gärna ut i skogen snart igen. Det är så himla skönt att det inte tog mer än en vecka innan han blev bra igen, hade det varit något som höll i sig längre så vet jag inte riktigt vad jag hade gjort. Tanken var ju att han skulle få avsluta på topp. Nu kör vi på så som grundplanen var. Han får maj. Det där med maj har jag bestämt med hjärnan, men jag börjar känna lite smått att det inte riktigt är förankrat i hjärtat. Vi får väl se hur allt ter sig när det börjar närma sig.

Som bekant så har jag ju börjat leta lite ny häst vid sidan av och även varit och provridit ett par stycken. Även här så är det ju ett gissel och känslomässigt spel utan dess like. För det första, vad vill jag ha? För det andra, är det vettiga hästar jag tittar på? Jag har aldrig letat häst tidigare och har nu suttit drygt 2 år och kämpat med min travare. Det är väldigt annorlunda att jobba med en sådan än att sätta sig och börja rida på en häst avlad för just ridning. Det är ett helt annat steg, ett helt annat rörelsemönster, helt andra förutsättningar anatomiskt och vägen mot målen man har ser helt annorlunda ut och har framför allt en helt annan tidsaspekt än med en häst avlad för syftet. Delmålen ligger så mycket tätare och genererar säkerligen väldigt mycket mer glädje när de nås. Nå, det är alltså jättesvårt att veta vad jag vill ha. Det enda jag egentligen vet är att jag vill ha en vettig ridhäst där man inte behöver kämpa med att ”förtrycka” eller gå runt hästens icke ridvändliga egenskaper för att komma till något vettigt. Jag vill utvecklas mer i ridningen nu och inte bara i förmågan att krångla sig runt och parera för problem. Det är lite med blandade känslor dock, då jag på många vis fullkomligt älskar travarna. Det blir definitivt en travare igen i framtiden, men just nu behöver jag något annat.

Imorgon ska jag provrida två hästar som enligt annonsen verkar hyfsat vettiga. I alla fall det vettigaste jag hittills åkt på. Dock får jag åka själv denna gång och det är alltid lite nervöst när man inte har någon att diskutera det man ser med utan måste lita helt på sig själv, sina ögon, instinkter och kunskaper. Dessutom har min tränare tipsat om lite andra helt fantastiska hästar som hon själv gärna skulle vilja ha, som just nu finns ute till försäljning. Problemet är bara att dessa hästar står hela vägen bort på Öland. Nåja, vi får väl ta en sak i taget och känna lite på hästarna jag ska prova imorgon och ta det lite därifrån. Kanske är det någon av dem som tar mig med storm? Vem vet 😉

DSC_2187 (576x1024)

Bettlöst och med schabrak och täckgjord, det ultimata sättet att få till en mysig och lite kravlös tur till häst 🙂

DSC_2194 (576x1024)

Mycket nöjd och glad häst som fick skritta lite och träna på raka spår i paddocken idag.

DSC_2199 (576x1024)

Så här såg ridoutfiten ut idag! 😉

Tidigare inlägg
Lämna en kommentar

Kommentera

