Svarta råttor

Jag och Johan verkar bo i ett hus med sovrum i el del av huset som verkar lite som en väl inredd och mysig källare. Vi går runt i underkläder och håller på att göra oss i ordning inför natten och gör det sista bestyret på toaletten som finns i anslutning till sovrummet. Sängen står färdigbäddad med täcket inbjudande upplagt så att man ska kunna kasta sig däri och bara gosa ner sig. Plötsligt när jag precis är klar på toaletten och äntrar sovrummet så rusar det genom rummet en enorm kolsvart råtta som studsar upp i sängen och springer runt lite däruppe. Jag skriker till av överraskning och lite initialt äckel. Råttan, som är ca 30 cm lång mellan nos och rumpa stannar upp i sängen, vänder sig mot mig och nosar i luften och möter min blick. Den blir lugn och verkar på något vis vilja tala med mig. Jag går närmre men råttan kvarstannar utan några försök att fly p.g.a. mina närmanden. Råttan verkar göra gester bort åt andra sidan rummet och jag förstår snabbt att det är något som den vill ha hjälp med. Samtidigt så förstår jag att detta är en honråtta.

Jag följer råttans anvisningar och går försiktigt bort mot andra sidan av rummet där min blick bakom en hög av bråte möter ytterligare en jättestor svart råtta som lite skrämt och oroligt tittar upp på mig. Där bakom låg tre små svarta råttbebisar av halva föräldrarnas storlek. Den stora råttan var råttbebisarnas pappa och råttan i sängen var deras mamma. Plötsligt så vänder råttpappan sitt smala, svarta, morrhårsprydda huvud mot mig med ryckiga rörelser, ser med tom svart blick in i mina ögon och väser till mig ”kill…..kill it… kill it”. Samtidigt ser jag med fasa hur en av de små råttbebisarna är fullkomligt täckt av variga bölder och jag inser med en gång att detta är något enormt smittsamt och allvarligt. Det luktade död. Råttföräldrarna bad mig om hjälp att avsluta lidandet för deras unge och samtidigt rädda dem själva från den fasa som höll på att sprida sig. Jag tänkte att det nog var något virusaktigt, tog mod till mig själv, hämtade en tjock lunta med hushållspapper och tog sedan upp den halvdöda råttungen med pappret mellan den och min hand. Jag mådde illa, kände en enormt stor känsla av äckel och skyndade mig allt vad jag orkade bort till toaletten där jag snabbt slängde pappret med dess innehåll i toalettstolen och spolade. Det blir stopp i avloppet av den stora lasten och det dröjer inte länge förrän hela toaletten och sovrummet är täckt av vatten, blött papper och en någonstans runtflytande död, varig, svart råttunge. Jag skriker av vånda.

Vaknar med ett våldsamt ryck. Helvete vilken dröm. Nikki behöver gå ut för att bajsa. Nåja, lika bra det kanske så man får rensa tankarna efter denna nattliga pers…

Tidigare inlägg
Följande inlägg
Lämna en kommentar

Kommentera

