Vardagsaggressioner

Det är inte ovanligt att det den första lediga dagen efter ett par dagars jobb uppkommer diverse aggressionsutbrott när jag börjar lyfta blicken och blir mottaglig för verkligheten igen. Allt som oftast, eller kanske till och med uteslutande, så triggas dessa av all genererad skit som uppkommit under dagarna man p.g.a. långa dag- och nattpass inte haft varken lust eller ork att bry sig om hur hemmet ser ut. Man kommer hem, äter, kissar, bajsar, går ut med hund, sköter om häst och sover, något annat varken hinner eller orkar man så det är de mest basala sakerna som hamnar i fokus för att ta sig igenom dagarna på jobbet. Dock gör ju detta att man när ett par dagars ledighet äntrar livet så tar man blicken från måstesakerna och börjar se hur saker och ting verkligen ser ut runt omkring en.

Ett vanligt scenario: Jag vaknar vid 12-tiden efter ett nattpass, ligger kvar lite i sängen och känner hur jag mår. Förutom att man är så körd i dygnsrytmen att kroppen inte vill göra annat än att sova men huvudet inte kan, så brukar man må ganska bra när gardinerna dragits åt sidan och solljuset invaderat näthinnan. Där i hörnet står tvättpåsen full av rena kläder sedan ett par dagar tillbaks. Stolen i hörnet är oidentifierbar p.g.a. alla icke rena och samtidigt icke smutsiga kläder som effektivt täcker varje kvadratcentimeter av den. Sängen känns som ett grustag p.g.a. smutsiga fötter, tassar och stalldammigt hår och de nya sängkläderna ligger på skåpet, redo sedan ett par dagar tillbaks. Golvet är täckt av ett lager med damm, oidentifierade smulor och små svarta hundhår. Jag tar mig ut i badrummet och inser att spegeln är i princip oanvändbar p.g.a. all tandkrämsskvätt som etsat sig fast i glaset. Även här regerar hundhåren. Jag går ut i köket. Ground Zero. Visserligen så har vi den här gången lyckats hålla undan så pass att det endast ligger ett lock och en stekpanna på spisen samt ett smutsigt kokkärl fyllt av flottigt orange vatten i diskhon. Alla ytor och framför allt spisen är täckta av smulor, hundhår, intorkade spillfläckar och damm. Om jag tidigare endast rynkat på näsan så uppkommer definitivt aggressionsutbrotten här. Det värsta jag vet är ett äckligt kök med fläckar, smulor och intorkade rinningar på luckor. Här tar röjningsjossan över.

Under en salva av fula ord och oannonserade utbrott sanerar jag alla ytor, ställer saker på sina platser, vattnar försummade växter, bäddar om sängen, lägger kläderna där de ska vara och torkar bort gammal mat och hundhår från köks- och vardagsrumsbord. Samtidigt svär jag lite åt alla Johans kvitton och gamla kuvert som han inte har vett att slänga. Plötsligt står jag mitt i lägenheten med händerna i sidorna och känner att lägenheten nu är i beboeligt skick. Sådär, nu kan livet börja igen.

 

DSC_1457 (1024x576)

Nybäddat och all tvätt undanröjt 😛

DSC_1455 (576x1024)

Nu ska jag njuta av mina nyutslagna påskliljor 🙂

DSC_1460 (576x1024)

Så här ser köksbordet ut nu för tiden 😛

DSC_1458 (576x1024)

Det växer som ogräs! Snart har vi smörgåskrasse på våra smörgåsar 🙂

DSC_1459 (576x1024)

Även i lådan gror det ordentligt! 🙂

Lämna en kommentar

Kommentera

