Fortsatt svängträning och skogsbus med vovvan

Idag så fick jag Jossie i stallet att filma mig ett par varv i paddocken, men naturligtvis krånglade mobilen och åter igen fick jag bara Miltons svåra varv på film. Han älgade mest på i höger varv och jag fick inte till halvhalterna som är så otroligt viktiga för att få till svängarna på rätt sätt, men ändå så var den totala känslan väldigt mycket bättre igår. Jag fick i allmänhet igenom halvhalterna bättre, fick till i alla fall hälften av svängarna och han kändes väldigt mycket jämnare och rakare idag. Den sista svängen upp mot stallet är den allra bästa i filmen, där stödjer han mer lika på bägge frambogarna och trillar inte över högerbogen som är just det vi försöker jobba bort. Jag måste se till att hålla hans huvud rakt fram mer än jag gör, så han inte går med halsen pekandes åt sidan. En fantastisk sak under passet var att jag flera gånger lyckades få aktiverat hans magmuskler och bäcken så att hästen blir sådär tjock och hela ryggen liksom lyfts upp. Det är en himla frän känsla och precis det man ju vill ha. Helst hela tiden, men någonstans ska man ju börja också 😉

Gällande min sits så har jag en känsla av att jag sitter lite framåtlutat och det bekräftas ju av filmen. Man borde få sig filmad oftare. Sitsen är ju ganska färsk och under bearbetning och förändring as we speak. Jag tänker ju att jag inte har så mycket svank och bryr mig därför inte om att skjuta in bäckenet under mig så mycket, vilket är rent latmanstänk. Jag måste börja skjuta in bäckenet mer (padda) och när jag väl tänker på det under passet så blir det skillnad med en gång. Kontrollen, känslan och hästen blir så mycket bättre. Rumpan är faktiskt magisk 😉

I morse så åkte jag och Nikki iväg till Herkulesgården för en liten morgonrunda. Där hittade vi massa roliga saker som vi kunde använda som lite bus, träning och aktivering 🙂

DSC_1267 (1024x576)

Hopp och hej!

DSC_1268 (1024x576)

På upptäcksfärd i ett betongrör 🙂

DSC_1273 (576x1024)

Tittut!

DSC_1275 (1024x576)

Herre på täppan?

DSC_1278 (576x1024)

Balans och styrka minsann 🙂

DSC_1281 (576x1024)

Duktigaste vovven i stan 🙂

Tidigare inlägg
Följande inlägg
Lämna en kommentar

Kommentera

