Snåljåpen

Jag har aldrig varit den som haft särskilt svårt att hålla i pengar. Jag har absolut inget behov av att handla och är det så att jag måste shoppa så gör jag det jag ska, fort som attan och lämnar sedan affären så snabbt som möjligt. Att gå med morsan på stan är nog bannemig det värsta som finns för det ska tittas i varenda affär, vändas på varenda pryl och i värsta fall köpas något. Jag får både ont i huvudet och fötterna efter knappt 5 minuter 😛 Jag är i detta ämne mycket lik min far och underhåller mig hellre med det jag har. Dock finns det ytterligare en sak som gör mig och min far väldigt lika. Nämligen uttrycket ”ska det va’ så ska det va’!”. Inget görs halvdant och när det väl gäller så släpper alla hämningar.

Efter två månader som smartphoneägare så börjar jag nu inse det negativa med möjligheten att konstant vara uppkopplad. Visst är det jättekul att kunna lägga upp foton på fejan och även kolla sina meddelanden precis innan man går och lägger sig, men blir också i längden ett stressmoment. Det är svårt att hålla sig ifrån det, det tar tid och fokus från verkligheten och gör bara behovet av att vara uppkopplad ännu värre. Så det senaste har jag insett det ohållbara med att ha mobilen i sovrummet och idag gjorde jag slag i saken genom att åka till Frölunda Torg och köpa mig en alldeles riktig väckarklocka! Innan var jag ju tvungen att ha mobilen i sovrummet för alarmets skull, men nu ska sovrummet bli mobilfritt område. Fy fasen vad gött! Dessutom funderar jag på att prata in någon telefonsvarare som ursäktar om jag inte svarar så att man kan lämna ifrån sig den då och då om man vill vara lite ifred. På vägen hem så åkte jag förbi Sportson och passade på att handla en cykel också.

Här har vi ett glasklart exempel på hur jag (och min far) fungerar. Inne på Clas Ohlson stod jag och glodde på alla de olika väckarklockorna de hade. Priserna varierade allt mellan 500 kr till 39 kr. I ett sådant här fall så ska jag bara ha något som ringer vid utsatt tid, skit samma hur det ser ut, så det blev självklart den minsta för 39 kr. Nöjd över min egen sparsamhet drog jag vidare till cykelaffären där jag på hemsidan spanat in en cykel för ca 5000 kr. Det är ändå en okej summa att lägga på en användbar mountainbike och också det billigaste du kan få något vettigt för. Väl därinne så får jag såklart provcykla lite andra cyklar och när jag fick prova en med 27,5″-fälgar så lovar jag att jag hörde orgelmusik i mina öron. Cykeln talade med mig! Det var som att sväva fram över ett moln och jag visste där och då att jag inte skulle ha något att sätta emot. Det var liksom DEN cykeln och den hade helt enkelt valt ut mig. Visst gjorde det lite ont när jag sedan lite oroligt och försiktigt vände på prislappen och fick syn på de alldeles för många niorna, men sedan insåg jag att kärleken inte har något pris. Jag hade bara fört över pengar nog för den andra cykeln (som jag vid det tillfället helt glömt bort) så jag fick ringa morsan som där och då förde över resterande belopp till mitt konto. Det är bra med en morsa som kan agera buffert 😉

DSC_1261 (1024x576)

Min sprillans nya väckarklocka! 😀

DSC_1257 (1024x576)

Säg, vad kan man inte transportera i en Porsche? 🙂

DSC_1259 (1024x576)

Min nya tvåhjuling! Tjoho vad kul vi ska ha i sommar! 😀

Tidigare inlägg
Följande inlägg
Lämna en kommentar

Kommentera

