Ändrad syn på saken

Förra våren hade jag liksom så många andra en viss syn på hur det ska se ut när man gjort ett gott arbete på ridbanan. Det är ju så, man gör inte bättre än man kan och siktar inte högre än kunskapen sträcker sig. När jag idag kollar igenom gamla blogginlägg där jag nöjt kommenterar vad vi idag uppnått på ridbanan så kan jag inte låta bli att slå mig själv lite i huvudet. Jag kunde visserligen inte ha gjort det bättre, eftersom ingen talat om för mig hur det skulle se ut, jag gjorde ju bara så som alla andra gjorde och så som jag blivit tillsagd att göra. Det senaste halvåret har jag lyckats finna en enorm källa till kunskap och med den så känner jag plötsligt att det finns oändlig potential i min utveckling som ryttare. Jag är liksom inte längre förvirrad över vad jag gör och varför utan nu finns det en helt solklar bild av vad rytteriet går ut på.

Här följer ett par bilder som jag för knappt ett år sedan uttryckte stor stolthet över. Nu håller ögonen på att trilla ur när jag ser på dem. Underhals, svans som pekar uppåt, svank hos både mig och häst, bakvikt, tår och knän som spretar åt alla håll och forcering av hästens mun genom onödigt hårda tygeltag. Hästen ska ju böja på halsen, ellerhur? Detta är inget annat än våldtäkt på min egen häst men vad ska man göra när okunskapen tar över. Okunskap om okunskap är bekräftat en oerhört farlig kombinationen, oavsett område.

Copy of vlcsnap-1882506

vlcsnap-1883411

Tidigare inlägg
Lämna en kommentar

2 kommentarer

  1. Men det där är väl inget att skämmas för. Hästen har ren takt, avslappnat lyft svans (inte knipt eller alls spänd och viftande) och för kroppsbyggnaden helt ok form. Man ska vara snäll mot sig själv. 🙂

    Svara
    • Jo, tyvärr så är formen på dessa bilder inte uppbyggande någonstans, varken för mig eller hästen, snarare tvärt om. Dock är det såhär hästar i allmänhet ser ut när folk visar hur ”fint” de kan gå. Hästen svankar vilket är anledningen till att svansen pekar uppåt och detta är rent skadligt för ryggkotpelaren. Att ha mig skumpandes där uppe gör saken ganska mycket värre, det är en väldigt stor trav så det blir en del skump 😉

      Svara

Kommentera

