Barfotaskor?

Idag tänkte jag prata barfotaskor! Och då pratar jag för en gångs skull inte om hästens barfotaskor utan nu är det mattes fossingar som hamnar under luppen! Det har blivit jättepoppis med barfotaskor eller fivefingers som de också kallas. Pojkarna på gymmet traskar runt i dem, terränglöpare klär sina fötter i dem och jag har till och med en kompis som sprungit en mara i dem. Grejen med barfotaskor har spridit sig som en löpeld och fler och fler hamnar kontinuerligt i barfotaträsket. Man får en hel del nyfikna blickar och frågor både på gymmet och i omklädningsrummet, en hel del skepsism får man också möta när oförstående människor vill att man ska förklara varför just barfotaskor är så himla bra. De ger ju ingen stötdämpning och ser ju asläskiga ut!

1412649_10152412721344616_1641744740_o
Ja, men varför fasen är det så bra med barfotaskor nu då? Jo, det är lite lustigt, det är lite som om kroppen själv bestämt att det är dessa fotsaker som är det roligaste och bästa att kränga på fossingarna. Det kan låta jättekonstigt, men för en löphatare som jag så är det helt plötsligt roligt att springa! Till och med löpband som tidigare var lika med psykisk terror av den avancerade graden går helt utmärkt och kan till och med verka gott på sinnet! Varför? Inte en jäkla aning! Det roliga är att jag inte är ensam om dessa upplevelser, jag har kompisar som tidigare också tillhört skalan som helst av allt inte var ute och sprang men som nu med sina barfotaskor tycker löpning är en skitkul grej. Det måste ju finnas någon fysiologisk förklaring till detta och jag har så klart mina teorier!

Människan är född barfota och är också evolutionärt utvecklad för att använda sina fötter för förflyttning framåt. Trampdynor, fysiologiska funktioner, tåkonstruktion m.m. är utformade på ett sätt som gör fötterna till utmärkta redskap att ta sig fram genom livet med. Nu är människokroppen så fiffig att det finns massa bonusfunktioner som aktiveras när vi använder kroppen så som den är skapt att användas. Många av dessa funktioner har fått falla i dvala när v i blivit bekväma och uppfunnit hjälpmedel för att underlätta vardagen och slippa använda kroppen så som meningen är. Inget vi gör ska vara jobbigare än nödvändigt! Saken är den att om vi fullföljer den här bekvämlighetstrenden  så kommer vi snart sluta som räkor i våra ergonomiskt utformade datorstolar. Människan är lat av naturen, vilket som från början faktiskt var en överlevnadsgrej, men som nu i vårt högt utvecklade samhälle endast är destruktivt då vi fullständigt ignorerar kroppens behov i form av aktivering. Fötterna är en sådan grej. Det finns massvis med grejer i fötterna som aktiverar olika funktioner  i kroppen när de används som de är gjorda att användas och många av dessa funktioner är faktiskt av må-bra-karaktär. Ja, går man barfota så blir det som en typ av fotmassage som frigör massvis av må-bra-ämnen.

En till teori jag har som förklarar varför barfoteriet är så mycket attraktivare än vanlig löpskolöpning är att hjärnan rent proprioceptoriskt (lägesavkänning) blir mer aktiverad. Alltså, man känner så otroligt mycket mer, man måste vara med och löpningen blir en aktivitet som involverar både kropp och själ, på riktigt. Det blir inte längre den där hjärndöda aktiviteten som det tidigare varit utan nu aktiveras även urgamla ställen i hjärnan som så länge legat i dvala!

Sist men inte minst så finns det framstående teorier som säger att det rent biomekaniskt är mycket bättre att springa i barfotaskor än i löpskor med dämpning, just för att benens leder inte är skapta att ta den stötkraften direkt på hälen. Trots dämpning i skona så är den inte på långa vägar lika bra som den dämpning foten själv kan tillhandahålla genom att man landar på tå- eller sidotrampdynan.

Funderar man på att börja med barfotaskor och man inte som jag är en fanatisk barfotamänniska sedan innan så bör man ta det väldigt vackert med invänjningen av fötter och benets leder. Det blir en helt annan springstil vilket kräver andra muskler och annorlunda användning av lederna. Börja med att traska runt med dem hemma någon vecka och  börja sedan löpningen långsamt med ett hundratal meter i taget. Tänk på att vara snäll mot vaderna 😉

Naturligtvis måste man inte löpa i sina barfotaskor, det går alldeles utmärkt att ha dem på gymmet eller för den delen bara på promenad!

1487317_10152465531979616_1207939169_n

Annonser
Tidigare inlägg
Lämna en kommentar

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: