Dagens utmaning: Högersväng!

Något som idag ockuperat min arma skalle är hur otroligt bra det kändes under dagens pass i paddocken! Det är lite som att mina sittben är som kontakter som ska passa in exakt på olika ställen i sadeln. Missar man något i posistion, riktning eller tryck så passar inte kontakten och inget händer, men lyckas man däremot pricka in precis rätt så händer det massa fräna saker. Precis som när man stoppar in stickkontakten i väggen! Fast jag ser mer en stor karusell med färgglada lampor och cirkusmusik som drar igång för fulla muggar när jag får till det 😉

Det har de senaste två veckorna inte blivit så mycket rida av så Milton har fått sig lite av en minivila under perioden. Igår så placerade jag dock åter mina sittben i den nya dressyrsadeln och försökte manövrera runt i paddocken. Det kändes inte helt bra och jag hittade inte riktigt kontakten, varken med bakbenen eller sittbenen, och Milton kändes inte heller riktigt med på noterna. Dock kanske man inte kan kräva så mycket varken av kuse eller pilot när båda för det mesta gått runt och latat sig under två veckor. Idag så gjorde jag lite av en favorit i repris, placerade åter sittbenen i sadeln och började styra och ställa med de små benknölarna. Känslan var sjukt mycket bättre idag, jag fick in den lilla rörelsen, kunde känna precis när ytter bak lyfte från marken och behövde inte koncentrera ihjäl mig för att sortera ut rörelserna. För första gången så fokuserade jag idag under hela passet enbart på en sak. Skritt och högersväng. Hur svårt kan det vara att svänga höger? Joru, det är faktiskt redigt svårt på en kuse som helst tippar över på högerbogen och samtidigt lättar och pekar med vänsterbak rakt ut för att hålla balansen. Man skulle kunna tro att detta hjälptes upp genom att hålla in bogen så mycket man kan med högerskänkeln i svängen, men icke då! Här är det vänster bak som skola tuktas och sättas på plats. Ett stycke sittben, ner i sadeln, bak mot ytter bakben och tryck! När man får till det och bäckenet lystrar till visionen man har i skallen så händer det något i hästen som gör att det där bogtrillandet plötsligt upphör. Nosen söker sig nedåt och varje steg i svängen blir taktfasta när bägge frambenen bär lika mycket. Hästen SVÄNGER och trillar inte längre åt höger! Detta tränade vi på idag och känslan var helt fantastisk! Det är också helt otroligt att kunna sitta i lugn skritt och bara hänga med i ett taktfast gungande utan defekter. På min sneda gamle travare! UNDERBART!

Samtidigt så kämpade jag ju med känslan av att inte ha kontroll på sin egen kropp då jag med alla medel försöker få knäna att inte peka utåt. För första gången på länge så stoppade jag också in fötterna i stigbyglarna och testade hur väl jag kunde bibehålla sitsen med den vinkeln på benen. Det gick faktiskt riktigt bra, även om jag inser att det är en hel del kvar innan höftleden släppt efter så att benen utan ansträngning kan befinna sig där jag vill att de ska befinna sig 😉

DSC_1104 (768x1024)

Bästa kusen i stan!

DSC_1112 (1024x768)

Frukost i stallet är den bästa 😉

Tidigare inlägg
Lämna en kommentar

2 kommentarer

  1. Härligt!! Jag kämpar med desamma 🙂 Har idag lärt mig hur det känns när höger vs vänster bak sätter under sig. Har liksom slarvat med sånt och aldrig brytt mig om att lära mig VILKET ben som sätts ner när. Men nu så!! Bättre sent än aldrig. Och jag rider numera utan stigbyglar ca 30 min in i ett pass, för att hitta sittbenen, och inte börja streta ner fötterna i stigbyglarna för då tappar jag sittbenen totalt.

    Svara
    • Vad kul! Visst är det fantastiskt när man faktiskt börjar känna vad det är som händer. Det är också kul när man inser att det krävs så lite för de där effekterna som man kämpat ihjäl sig med skänklar och tygeltag för! Dock är ju bäckenet ett verktyg som inte är det lättaste att kontrollera 😉

      Svara

Kommentera

