Rakriktning på stallplan

När tjälen tagit marken i besittning och paddocken är alldeles för hård och knölig för att det ens kan vara tänkbart att få igenom ett pass med avslappnat steg så får man väl bara ta och se på andra lösningar. Antingen får kusen gå i hagen när det är så här, eller så rider man ut så länge det inte är isgata, eller så utnyttjar man den lilla stallplanen som annars står så tom och gapande. Man blir så bortskämd med stora ytor som dessutom är inhägnade att man helt och håller glömmer bort att lära sig rida. Man märker inte hur bekvämt det är med ett staket förrän man blir utan det och plötsligt så inser man hur lite kontroll över ridningen man faktiskt hade. Så idag har vi alltså vinglat fram och tillbaks över stallplan på halvlånga tyglar. Jag har kämpat med att fokusera och koncentrera mig, vilket har gått med varierande resultat. Naturligtvis tyckte Milton att detta var ett oerhört underligt hittepå och bara för att man plötsligt vill göra samma sak man brukar göra i paddocken på en annan plats så funkar det inte alls som det brukar. Plötsligt inser man att man inte kunde rida lika bra som man trodde. Eller i alla fall sämre än vanligt 😛

Ska man plocka fram något positivt så är det att jag numera inte alls har samma problem med högerbogen som jag haft innan. Det är faktiskt en rätt stor grej som jag måste börja glädja mig mer över! Åh, jag är så duktig på att ställa oerhört stora krav på mig själv, jag måste börja lära mig fokusera på det som är bra istället på det som inte är bra. Läxa!

DSC_0866 (1024x768)

Till slut fick jag i alla fall en häst som var delvis fokuserad och vi fick nog till ett par raka linjer mellan soptunnan, mjölkkannan och stallknuten. Men det var inte utan att frustrationen kom över mig titt som tätt 😛

DSC_0874 (768x1024)

En annan bra grej med att rida på stallplan är att man kan använda stallfönstren som speglar! 😀

DSC_0881 (768x1024)

Sitt rakt, inte svanka, vrid in knät, bak med låret, bredsidan utåt, tjockt lår, hälen bak, där sittbenen sitter ska de sitta…. Det är mycket att hålla reda på men det faller så sakteliga på plats, en sak efter den andra 🙂

DSC_0883 (1024x768)

Oj då, här sitter vi snett. Lite åt högertror jag minsann! Som vanligt då. Men sadeln ligger åt andra hållet så något kajko har här blivit. Den som säger att ridning är lätt vill jag slå på käften 😉

DSC_0889 (768x1024)

Avsittning i förmiddagssolen.

DSC_0891 (768x1024)

Fina kusen 🙂

DSC_0892 (1024x768)

Det blev Equine Fusion på framtassarna idag! Bak tål han mer så där fick tossorna vara bara.

DSC_0894 (768x1024)

Han verkar trivas med sitt nya träns 🙂

DSC_0895 (768x1024)

Nu ser vi nästan ut som en riktigt proper häst i liggande man 🙂

DSC_0896 (768x1024)

Nya sadeln! Ligger rätt bra faktiskt 🙂

DSC_0897 (1024x768)

Triangulering på stället! Vad han kan min Milton! 😛

DSC_0904 (768x1024)

Här tyckte Nikki att det var som skönast att sitta idag 🙂

DSC_0909 (768x1024)

Äntligen var vi klara. Så som hagen väntat!

DSC_0913 (768x1024)

Han passar riktigt bra i sitt tredjepris från hopp-DM 🙂

DSC_0916 (768x1024)

Alla djur frivilligt samlade på en och samma bild 🙂

DSC_0918 (768x1024)

Här delar vi systerligt och broderligt 🙂

DSC_0923 (768x1024)

Han är allt bra vacker i sin röda vinterskrud. Speciellt i vintersolens sken 🙂

Lämna en kommentar

Kommentera

