Huvudskak och frust

Det går små vintersjukor lite överallt nu och var och varannan människa verkar falla offer för näsdukar och hostmedicin. Till och med jag som annars brukar klara mig undan allt sådant har nu fått kapitulera inför de invaderande bacillerna. Sedan ett par dagar tillbaks har jag fått kämpa mot svullna bihålor, sandpapper i halsen och ett omättligt flöde av snor. Det tycks som att jag är på bättringsvägen nu, men snabbt går det minsann inte. Jag kommer nog få stå ut ett par dagar till.

Sjuk eller ej, det finns saker i livet som måste skötas oavsett så efter en arg kamp mot väckarklockan så bar det i morse av mot kusarna och utsläpp. Efter att kusarna åkt ut så klädde jag Milton i hans nya fina dressyrsadel samt sitt indianhack och tog oss ut i paddocken. Bara skritt idag hade jag tänkt. Bara skritt och HÖGER sittben. Jag har nu gett mig fan på att få ordning på mina höfter då man när man börjar få lite koll på saker och ting inser hur otroligt känslig hästen faktiskt är för minsta lilla vikt- och tryckskiftning där uppe på ryggen. Sitter jag rakt uppåner som jag brukar så vinglar han hejdlöst åt höger och jag har alltid försökt parera detta genom att jobba som en blådåre med höger skänkel. Helt naturligt så har detta resulterat i att jag lyft höger sittben ur sadeln, tryckt ner vänster och tagit spjärn med detta mot ryggraden. Jag har alltså samtidigt som jag försökt trycka in bogen med höger skänkel, också tryckt ut honom mot höger med mitt vänstra sittben. Hallå eller? Och lösningen på allt högervingel har alltså aldrig varit min högerskänkel utan mina sittben. Snacka om att jag symptombehandlat hela tiden istället för att leta efter orsaken. Det är bekvämt att symptombehandla för det är det man lär sig att man ska göra. Dock löser det aldrig några problem i längden och man lär sig heller inte rida ordentligt.

DSC_0866 (768x1024)

Hästen som trivs som bara den i sitt nya träns 🙂

Jag satt idag som vanligt på ridbanan på långa tyglar och kontrollerade bogarna genom att svänga kusen över ridbanan enbart med hjälp av skänklar och sittben. Innan har jag jobbat väldigt isolerat med enbart skänklarna, men när man börjar få lite mer koll på sittbenen så inser man vilken otrolig resurs man missat att använda innan. Det är ju till och med så att denna enorma resurs motarbetat det man vill, bara för att man inte vetat hur det fungerat. När man rider rakt över ridbanan på långa raka spår med sikte mot stolpar så inser man hur otroligt enkelt det är att få hästen dit man vill med hjälp av sittbenen. Eller enkelt och enkelt, att kontrollera sittben är ingen barnlek för en nybörjare men när man väl får till det så kommer responsen i hästen på en millisekund. Vinglar jag så vinglar hästen. Det är häftigt 🙂
Vi fick en hel del frustningar och huvudskak och stundom sträckte han på sig så näsan tog i marken. Gott betyg till oss båda 🙂

Efter stallet så matade jag rödspettan med lite injector cleaner och åkte och tankade. Där mötte jag en sketen hällesåkersraggare på andra sidan pumpen. De är speciella de där raggarna… sådan bil sådan ägare? Nåja, lite kul är det allt och de ser ju onekligen roliga ut de där enorma skrotamerikanarna täckta av klistermärken, med avgaset uppknutet med en gammal fläktrem och bagageluckan fästad med en kedja och lås. Jag kände mig dock inte så mycket bättre själv med mitt lapptäcke till bil. Får se till att putsa upp den lite till våren så man kan åka med lite stolthet igen 😉
Sedan blev det Gödeberg! Hundmat, krossade tomater, kamben, korv och köttfärs blev det idag. Nikki lika intresserad som vanligt 🙂

DSC_0869 (768x1024)

Nu var det dags!

DSC_0868 (768x1024)

Massor av gott i disken! Vad ska vi välja idag då?

DSC_0871 (768x1024)

Nikkimat 🙂

DSC_0873 (768x1024)

Både skinkfärs och blandfärs idag

DSC_0874 (1024x768)

7 frukostar till vovvan blev det för 30 spänn 🙂

DSC_0857 (1024x768)

Hon vet vad som finns i kyl och frys…. 😉

Följande inlägg
Lämna en kommentar

Kommentera

