Häst som tar mark och dagens outfit!

Milton har alltid varit ansedd vara en snäll och mycket trevlig pålle på alla vis. Han är också en mycket trevlig kuse och är på alla vis rolig att jobba med på grund av hans otroliga arbetsmoral och vilja att vara till lags. Men (japp, det finns ett men), ju längre man känt honom och ju mer man hanterar honom desto mer börjar man inse att där finns en räv bakom örat. En inte så liten räv heller! Det finns historier jag hört från hans tid på travet som jag knappt kunnat tro på just för att han är så otroligt trevlig. Jag har hört allt från ”monster” till ”galen”, skenturer med sulkyn, istadighet och envetenhet utan dess like. Om jag tänker efter noga så kan jag visserligen skriva under på att hästen är enveten, men det lider jag inte särskilt mycket av eftersom jag av naturen är ändock mer enveten. Milton har mött sin banekvinna i mig 😉

Nå, åter till den där räven som med tiden gör sig mer  och mer påmind. Det kommer smygandes, han tar lite mark i taget, testar lite grann hela tiden och lurar på att ta sig små friheter som till slut blir rätt stora friheter. Ofta så sker detta i så små steg att man inte märker något förrän hästen skiter blint i dig, börjar hoppa och studsa mitt på vägen för att en lastbil plötsligt är det äckligaste som finns eller för den delen plötsligt vägrar gå in i  hästtransporten.

Detta är lite nytt för mig. Jag har haft egen häst i 2 år nu och under tiden kommer man kontinuerligt in i nya perioder med nya aha-upplevelser. På ridskolan får man inte lära sig sånt här då man aldrig spenderar så mycket tid med en och samma häst och inte kan analysera dess beteende på samma vis. Nå, nu är det ju så att jag inte tänker finna mig i att Milton tar över mer och nu när jag är medveten om vad han håller på med så har jag börjat söka ny kunskap. Jag har idag tagit mig i kragen och börjat prova mig fram till en metod för att plocka ner alla hans fyra hovar på jorden igen och visa hur livet går till. I den styva kuling som råder över Göteborg idag så insåg jag att något vettigt och avspänt dressyrpass förmodligen inte var realistiskt så jag tog med mig långpisk och häst i långt grimskaft ut i paddocken för att testa lite lyhördhet. Någon utbildning i NH har jag inte och jag har egentligen aldrig sett något liknande i verkligheten, men med lite tankeverksamhet och kroppsspråk så kommer man ändå långt. Det verkade som om jag inte var helt på fel väg i alla fall för framåt slutet på passet så följde Milton mig både framåt, bakåt och åt sidorna samtidigt som jag märkte en enorm skillnad i hans uttryck mot i början på passet. Plötsligt så var han medveten om mig på ett helt annat vis och ögonen fokuserade snarare inåt än utåt på allt som hände omkring oss. Det gick bättre än jag trott och än så länge verkar det inte vara särskilt svårt att tukta kuse! 😉

Copy of DSC_0553

Miltons lunchpåse med patina 🙂

Copy of DSC_0554

Man tar en rejäl tugga och går sedan och avnjuter den med utsikt över dalen 🙂

Copy of DSC_0564

Buskusen!

Copy of DSC_0566

Dagens outfit! Som ni ser så lägger jag enormt med tid på matchning och stil 😉

Copy of DSC_0544

Ett par bilder från vår morgonpromenad strax efter lunchtid när vi vaknat efter mitt nattpass.

Copy of DSC_0547

Nikki på itusågad tall som Sven placerat på marken.

Copy of DSC_0550

Godisletning! 😀

Tidigare inlägg
Följande inlägg
Lämna en kommentar

Kommentera

