Jag ska bara…

Efter den senaste tidens avbrutna nattsömn p.g.a. hundar som ska upp och springa varje natt så var det helt otroligt skönt att få sova en ”hel” natt. Nu handlade det visserligen bara om knappt 5 timmar efter mitt nattpass, men det förringar inte faktumet att det var heeeeeelt otroligt underbart! Jag somnade på tre röda och sov sedan som en utslagen bäbis. När klockan ringde 13:00 var jag helt väck, men lyckades i alla fall aktivera snoozen innan jag inom en minut totaldäckade igen. Plötligt vaknar jag med ett ryck av att det gnys väldigt där ute i vardagsrummet. I förvirrad panik tittar jag på klockan och inser att det bara gått 9 minuter sedan klockan ringde. Jag var övertygad om att jag lyckats sova bort hela dagen. När jag undersökte gnyendet i vardagsrummet så var det inget annat än ett grönt monster som krävde lite assistans 😉

1476431_10152457587319616_1931684957_n

Min lilla gremlin 😉

När Nikki blivit räddad ur sin filt så tog jag på  mig mina nya barfotaskor och tog en liten springrunda uppe på Safjället med Nikki. Hon sprang med släpande lina och skötte sig jättefint. Efter lite slappande i soffan så började det bli dags att åka till kusen. Man är ju fortfarande inte riktigt med på att det blir så mörkt så fort nu så man måste åka mycket tidigare än man tror för att hinna rida i dagsljus. Något dagsljus fanns det dock inte kvar att rida i när jag var färdig med box och mat men det gör ju inget om man har upplyst paddock! Jag känner att jag återfått ett litet uns av paddockmotivation och hade under dagen en tanke på att det kanske var dags att galoppa och hoppa lite igen. Jag minns inte när det var sist men det måtte varit 1-2 veckor sedan vi red sista hopplektionen för Anette. Hindren stod kvar i paddocken sedan dess vilket är superbra då vi idag kunde återgå lite till det vi tränade på då.

Vi började med lite skritt på lång tygel och jag la all vikt på att finna flowet i sittbenen. Skritten kändes faktisk ovanligt bra och mjukare än vanligt. Den där stötiga gången som blir av hans låsta högerbog kändes inte alls av som vanligt vilket var riktigt kul! Vi fattade lite galopp på både volt och rakt spår och fick till det riktigt fint efter ett par uppvärmningsförsök. En sak som var trevlig med dagens ritt var att han inte riktigt hade några stjärnkikartendenser utan behöll en för honom ganska lång hals genom hela passet! Sedan tog han det lugnt och hade en jättefin mjuk skritt även mellan galopperna och hindren. Han sög gott på hindren och hoppade med glädje. Ett riktigt bra pass det vill säga! Sedan kommer vi till det som är min nackdel, nämligen den bristande förmågan att inse när det räcker. Jag var nöjd och avslutade hoppningen när det gick som bäst, men tänkte sedan att jag skulle ta och trava runt lite i slutet. Det gick ju hyfsat, men det var lite ånglok över det hela och jag fick inte alls det svaret i förhållningarna som jag tänkt mig. Detta slutade med lite av en fajt mellan mig och Milton som jag nu i efterhand så klart insåg var helt jäkla onödig. Jag har svårt att avgöra när det är dags att lägga av för jag blir alldeles för mycket uppe i det hela. ”Jag ska bara” är inte alltid så bra… 😛

Copy of DSC_0298

Nu när Lotus flyttat tillbaks så har Milton återfått sin gamla skötare Emilia! 😀

Copy of DSC_0302

Nikki håller ställningarna i stallgången 🙂

Copy of DSC_0306

Idag fick vi massor av gäspningar efter passet! Kan det varit spänningar som släppt eller är kusen bara trött? 😉

Copy of DSC_0310

Klia klia klia

Copy of DSC_0316

När man är duktig så får man stå lös i stallgången. Milton talade nämligen om att han tycker Fernandes blivit alldeles för tjock och stod därför av ren välvilja och åt på hans kvällshö utanför boxen 😉

Tidigare inlägg
Följande inlägg
Lämna en kommentar

Kommentera

