Rund, sned, proportionerlig, oproportionerlig och förbannat välmående!

Titeln till inlägget är en beskrivning på min kuse Milton. Han har sina defekter, han är inget utställningsexemplar, han är sned och vind med diverse låsningar, men ofta så kan man se på honom hur han fullkomligt strålar välmående och glädje. Han är en otroligt levnadsglad pålle som slukar allt livet bjuder på med stor aptit och öronen framåt.

Copy of DSC_0220

Mille Munter!

Miltons_bogar

Bogarna!

Här har vi höger respektive vänster bog. Musklerna på framsidan av högerbogen (vänstra bilden) är smala, spända och stripiga vilket syns bra på bilden och de fyller egentligen inte ut någonstans. Han är helt platt ända upp till manken. Vänsterbogen ser mycket mer normal ut, är väl utfylld med muskler och den övre kanten är separerad från manken genom underliggande muskulatur. Så här har det varit så länge jag haft Milton men jag har inte börjat se på det ordentligt förrän nu egentligen. Det är först nu jag börjar förstå effekterna av detta och börjar luska lite på varför och hur. Jag har ju insett att det kräver en hel del av mig som ryttare för att hjälpa upp detta och att vår egentliga huvuduppgift numera är rakriktningsarbetet. Denna defekt i bogen håller ju sig knappast så lokalt utan detta fortplantar sig ut i kroppen och ger andra effekter som samtidigt måste pareras av mig som ryttare. Jag är precis i början och håller på att lära mig hur och än finns det oändligt mycket kvar. Att bli medveten är dock en bra start 🙂

Copy of DSC_0288

Underhalsen börjar försvinna och höftbensknölarna börjar bli inbäddade 🙂

Copy of DSC_0294

Han talar om med hela sin kropp och sin energi i stallgången att man trivs otroligt bra. Det är en njutning att titta på honom 🙂

Lämna en kommentar

16 kommentarer

  1. Forskjellen mellom bogene kan kanskje komme av opprinnelse som traver?
    Løpe i venstre sving kontinuerlig må vel ha en effekt på kroppen?
    Bare en tanke. 😛

    Svara
    • Fast det är bara på tävling som de springer i vänster och på uppvärmningen springer de tydligen i höger. All träning är väldig varierande så det har jag fått förklarat för mig inte beror av travet!

      Svara
      • Aha… Ja, da har det kanskje ikke med det å gjøre…. 😛

      • Jag trodde det var travet innan också, men tydligen är det något annat 😛

      • Hehe… Ja, stakkaren er kanskje bare født sånn. Det sies at de fleste hester har en god og en dårlig side. Bolivia er hvertfall mye stivere mot høyre enn venstre… 😛

      • Fast jag är tveksam till att han är född sådan, jag tror att det är en låsning som kommit av något och som bara blivit värre och nu är det lite i en ond cirkel och blir inte bättre. Det kommer nog bli min livsuppgift att försöka lossa de där musklerna 🙂

      • Hehe… hatt kiropraktor på han? Utrolig hva det hjelper innimellom. 😉

      • Hans förra ägare är equiterapeut och osteopat så han har blivit kontinuerligt behandlad. Jag var senast där med honom i våras för hans bakben 😛

  2. Lina

     /  december 7, 2013

    Hej. Har precis samma problem med min fd travare som dock bara är travtränad. Gå rakt är inte hans grej. I bland krullar han i hop sig och går då och kortar av med höger bakben. Han skjuter hela tiden ut v bog. Så vi jobbar mycket på volten kör skänkelvikningar osv. Jag har oxå hört detta skulle ha med travet att göra. Men ingen häst är ju jämlik som oss människor. Innan streta han emot att fatta v galopp pga h bakben men efter att ha galopperat hela sommaren ute så väljer han heller denna galoppen

    Svara
    • Det är nog många travare som är lite sneda och vinda. Jag hade också alltid trott att det hade med vänstervarvet i travet att göra men har fått förklarat för mig att träningen är väldigt varierande och att det egentligen bara är på tävling de springer i vänstervarv. Det har väl bara varit så att de dragit på sig någon liten låsning men som inte påverkat hastigheten och då har det inte varit viktigt prestationsmässigt att räta ut och rätta till låsningar. Jag har jobbat på volt och med skänkelvikningar i snart två år utan det minsta resultat men har nu börjat rida klassisk dressyr med sitsträning för Lindah Nilsson och även ut i kuperad terräng och har fått en helt annan effekt! Först måste man ju så klart kolla upp så pållen inte har någon muskelskada någonstans som kanske bidrar till rörelsemönstret, det är ju det Milton har i sin högerbak 😛

      Svara
      • Lina

         /  december 8, 2013

        Jag rider för tränare och hon ja när hon rider så tycker hon min kuse är lätt att få lösgjord.:-D nu när jag ridit mycket ute, galopperar och inte ställer av honom är han mycket mycket bättre. Så jag har faktiskt inte tagit ut någon equiteraput eller liknande då det gått till det bättre.

      • Vad härligt att det är bättre! Skogen är faktiskt en helt otroligt bra plats att träna häst på 😀

  3. Lina

     /  december 8, 2013

    Ja verkligen. Som min medryttare brukar säga: man kan i princip göra allt ute i skogen som man kan gör i en paddock också. Inte får vi glömma Ulla Håkansson som bara red sina dressyr hästar i naturen. Är väl först på senare år hon skaffa sig ridhus;-)

    Svara
    • Henne har jag inte hört talas om, men det låter ju som en otroligt vettig människa! Det är inte förrän de senaste månaderna jag ridit så mycket i skogen och Milton har aldrig varit så fin innan 😀

      Svara
  4. Lina

     /  december 8, 2013

    Ulla Håkansson va en dressyrryttarina som va med i OS. Tagit massa SM guld osv. Hade en häst som hette Ajax:-) Lycka till.

    Svara

Kommentera

