Mormor, köket, tjockNikki och Miltons bogar

Förra inlägget var ett premiärinlägg upplagt från min nya mobiltelefon! Det gick ju trots ett par svordomar och omtagningar bra, så det kan hända att det kommer komma upp små korta inlägg lite då och då när jag tagit någon bild jag gillar eller har någon dum tanke jag känner att jag vill dela med mig av.

I går skulle jag gå på nattpass på kvällen och eftersom jag var uppe redan 07:00 på morgonen och min hjärna inte ville stänga av och vila på dagen så blev det så att jag fick hålla mig vaken i 25 timmar. Jag kan tala om att jag sov som en liten bäbis i morse när jag kom hem! När jag vaknade på eftermiddagen så åkte jag hem till mormor för att fortsätta den lilla minirenoveringen som jag påbörjat i hennes kök. Alla slitna och hemska skåpsluckor har jag målat i en fin ljusblå färg och de helt hidösa vit-brun-marmorerade knopparna är nu utbytta mot fina klassiska vita knoppar i porslin. Den träfärgade kryddskåpet ovan spisen har blivit vitt som skåpen runt om och väggen bakom hyllplanen samma ljusblå färg som skåpsluckorna. Det blev ett helt enormt lyft för köket, bara att få lite fin färg på grejerna och idag tog jag mig an det hemska brun-beige-mönstrade kaklet som numera lyser i en alldeles eminent vit färg. Helt otroligt vad man kan göra med lite färg! Nu återstår väggmålning, insats av ny spisfläkt samt att nytt golv ska ersätta den vitmarmorerade hemska plastmattan. Det kommer nog bli riktigt fint vad det lider!

Alltid när man kommer till mormor med Nikki så ställs frågan i princip omedelbart om hunden är hungrig. Så klart hon är hungrig, hon är alltid hungrig och skulle med glädje äta ihjäl sig om hon fick tillfället men hon behöver inget och ska därför ingenting ha. ”Men, jag har ju ett par köttbullar i frysen, jag kan ta upp och tina några stycken. Hon ser ju så hungrig ut!”. Nej mormor lilla, hon ska inte ha något, hon blir tjock! ”Men lite ost då? Jag har bara en liten bit kvar och skulle vilja köpa en ny, så den kan hon få!”. Nej mormor, hon ska inte ha någon ost! Jag står och målar baksidan av städskåpet i köket och hör att det prasslar på andra sidan. Plötsligt börjar det krasa och knapra frenetiskt och jag tittar fram. Nikki har med gott resultat rekat på nedersta hyllen i skafferiet, lyckats hitta öppningen i en kakpåse och börjat kalasa på dess innehåll. Mormor står passiv mitt i köket och har från början observerat hela händelseförloppet med ett litet leende på läpparna. SUCK!

Medan första strykningen färg torkade så gjorde mormor te och dukade upp varsin bulle till oss på en bricka i vardagsrummet. På brickan låg dock inte två bullar allena utan intill hade det smugits dit ett par av de kakor Nikki lyckats plocka fram ur skafferiet. ”Jo, men hon ska väl också ha lite gott när vi äter bullar!”. Det var bara att sucka, himla med ögonen och låta det gå för den här gången, jag hade ändå inte kunnat förhindra det. Mer stålhudad är min mormor är svårt att bli. ”Du mormor, det är tur att du inte har någon egen hund” deklarerade jag 😉

Mormor, mamma, min yngsta syster med kompis är nyligen hemkomna från en långweekend i London där de tydligen shoppat loss rejält. Mormor visade stolt upp sina dyra plagg hon köpt, bland annat i hennes favoritvaruhus Harrods (galet) och deklarerade att ”den här blusen ska jag ha på första advent och den här tröjan ska jag ha imorgon när jag går på försäljning”. Innan jag gick fick jag smaka på en av ca 10 stycken exklusiva praliner inköpta på Harrods i en flashig burk för cirkus 200 riksdaler. Dyra godisar 😛

Copy of DSC_0085

Ett kök i förändring 🙂

Copy of DSC_0093

Notera kakan på mattan mellan Nikki och mormor…. 😛

Copy of DSC_0097

Sedan åkte vi till stallet och träffade Nikkis bästis, lilla Ludde!

Copy of DSC_0099

Det är något speciellt med att klättra på höbalar 😛

Copy of DSC_0108

Jag gav Milton en rejäl borstning. Jag passade samtidigt på att fota hans höger- respektive vänsterbog för att kunna studera skillnaderna.

Copy of DSC_0109

Naturligtvis syns det mycket bättre i verkligheten, men det syns ganska bra även på bild 😛

Copy of DSC_0119

Färdigborstad och med full fokus på äpplena som väntar i krubban 🙂

Tidigare inlägg
Följande inlägg
Lämna en kommentar

Kommentera

