Frukost i solens sken och rediga köttabitar

Idag vaknade jag helt och hållet av mig själv kl 12, så jag fick i alla fall 4 goda timmars sömn efter nattens pass. Jag låg kvar och blundade och fantiserade ett tag i sängen och gick inte upp förrän 40 minuter senare. Jag och Nikki tog oss en liten promenad i det helt strålande vackra vädret och sedan rostade jag två skivor av mitt supergoda bröd, smetade på min hemmagjorda sylt och lite ost, hällde upp ett glas mjölk och satte mig och njöt på balkongen. Jag tänkte att detta ögonblick måste förevigas på något vis, så jag säkrade mackan, men lämnade mjölkglaset på golvet när jag gick in för att hämta kameran. När jag kom tillbaks så var det fler än jag som hade gjort anspråk på mjölken. Man får väl dela med sig systerligt 😉

Copy of DSC_0008

Här var det inte mycket kvar till matte 😛

Copy of DSC_0012

Hur gött får man ha det egentligen?

Copy of DSC_0013

Bevis på att solen sken på mitt undebrara rostebröd!

När frukosten var slukad och matte mätt så kom både Sandra och Eleonor över och vi packade in oss alla i porschen och drog iväg till gårdsbutiken. Det var deras fösta gång där och jag kan ana att förväntningarna var höga med tanke på hur mycket jag tjatat om den där gårdsbutiken 😉 Dock så stod den upp till alla förväntningar och däröver. Fullkomligt övernöjda så packade vi in oss i bilen igen, tillsammans med ägg, kött och grönsaker. Nikki som väntat i bilen blev lika nyfiken som vanligt när det kommer in stora påsar fyllda med färs och stek i bilen 😉

Copy of DSC_0012

Idag blev det kalvfärs, skinkfärs, Gödebergs supergoda egenrökta bacon samt lite köttiga benbitar till Nikki. Ägg, potatis, morötter och blomkål slank ner i påsen också 🙂

Copy of DSC_0015

Så klart barnet ska få sig en smakbit!

Och så lite nörderi:

Copy of DSC_0004

Se vad jag fann! Nördig som jag är så måste jag analysera och fota spännande benbitar. Ett gäng vad jag misstänker är några av de sista bröstkotorna. Här ser man ryggmärgskanalen väldigt tydligt! Grisens huvud pekar troligen åt vänster.

Copy of DSC_0003

Här har jag bara roterat benstycket bort från mig och undersidan av kotlängan blottas (förmodligen grisens högersida). Kotorna är kapade i markplan mitt i revbensleden, eller genom articulatio capitis costae. Där kotkroppens fovea costalis cranialis och caudalis möter capitis costae. Den övre delen av revbenet som fäster in i tvärutskottet ligger väl inbäddat i kött på denna bit.

Lämna en kommentar

Kommentera

