En helt normal hästig förmiddag

I natt kommer jag spendera tiden vakande på jobbet, så då gäller det att lägga upp dagen på så vis att man klarar av att hålla sig vaken så länge. I detta inlägg tänker jag dela med mig av hur en helt normal förmiddagsdag kan se ut för mig och Nikki innan matte åker till jobbet.

DSC_0004 (1024x680)

Helst skulle Nikki vilja spendera hela dagen just precis här, men se, det går icke!

Idag gick vi upp strax efter 8, packade ner ett par goda köttiga ben och en frukostmacka (självklart gjord av mitt nybakta goda bröd) och började vår 4,8 km långa promenad till stallet. Det är en riktigt mysig promenad och ett ypperligt tillfälle att njuta av frisk luft och gott väder då det precis slutat regna och börjat spricka upp. På vägen passade jag på att för ovanlighetens skull ta några foton på Nikki 😉

DSC_0007 (680x1024)

På en sten i Rävekärr 🙂

DSC_0012 (680x1024)

Ett höstträd och en vovva

DSC_0014 (680x1024)

Närbild på en vovva under ett höstträd

Sedan klädde vi på och släppte ut alla hästarna utom Milton i sina hagar. Milton fick stå i stallgången en stund medan matte och Nikki åt sin medhavda frukost! Han var mycket intresserad av vad jag stod och smaskade på och självklart skulle pållen få smaka på mattes hembakta bröd! Man kan väl säga att betyget var mycket gott 🙂

DSC_0017 (1024x680)

Frukost!

DSC_0027 (1024x680)

En redigt god grisaskank!

DSC_0028 (1024x680)

Man måste ändå ha lite koll på vad det är matte käkar på 😛

DSC_0031 (680x1024)

Nyfiken i en strut!

Det har inte blivit så mycket hästande mer än det nödvändiga på sistone. Jag har liksom inte haft någon koll på saker och ting och livet har varit mest förvirrande. Nu börjar jag komma in i det lite och börjat hitta lösningar på saker och ting, men innan jag tagit itu med allt så kommer jag nog fortsatt vara lite förvirrad med nedsatt allmän motivation. En sak har jag i alla fall fått gjort och det är att jag har haft ute en arbetskamrat som eventuellt kommer bli medryttare på Milton framöver. I tisdags var vi ute på en tur i skogen och Milton skötte sig helt exemplariskt. Än är hon inte skrämd från vettet så detta bådar gott! Vi ska ta en till gemensam tur någon dag framöver innan hon får fria tyglar med en helt egen dag, så hon får lära känna honom lite mer och även få lite koll på stallruiner med mera. Men detta kommer nog bli finfint och det kommer nog att göra lite skillnad i mitt liv då jag inte behöver gå runt med så mycket dåligt samvete för att jag inte hunnit motionera hästen så fort livet kommer över mig.

DSC_0045 (680x1024)

Är matte lat så kan man väl lite gärna träna lite passage i stallgången säger Milton 😉

DSC_0048 (680x1024)

Han är bra ståtlig min kuse 🙂

DSC_0049 (680x1024)

Här finns det bra med påskjut 😛

DSC_0051 (680x1024)

Fossingar!

DSC_0065 (1024x680)

Den lille svansen på den stora rumpan som faktiskt börjar bli lite rund 🙂

DSC_0068 (1024x680)

En rygg, en hals och ett par öron!

DSC_0069 (680x1024)

Pectoralis!

DSC_0073 (680x1024)

Vem är skitigast? 😛

Efter all busfotografering var det dags att ta tag i hästens (och min) motion. Dagens pass var planerat till paddocken, då vi på senare tid endast lattjat runt i skogen. Dock är det en hel del rejäla backar och krusiduller i våran skog så det är nog snarare så att det är paddocken som står för slöpasset för Milton. Här är det matte som får jobba arslet av sig! 😉
Den senaste tiden så har min ridfilosofi genomsyrats av lösgjordhet, lösgjordhet och lösgjordhet. Det där ordet har man ju hört och läst tusentals gånger från det att man gick på ridskola fram till nu. Men vad tusan betyder det? Inte en jävel har någonsin förklarat begreppet på annat vis än att man går hästen dit genom att värma upp, flytta bakdelen, böja och gymnastisera. Att hästen faktiskt kan lösgöra sig själv fanns liksom inte på kartan. Dock har jag ju nu insett att begreppet lösgjordhet ju egentligen härrör till att man som ryttare ska HJÄLPA hästen till lösgjordhet genom att störa hästen så lite som möjligt där uppe på ryggen. Det handlar ju faktiskt bara om att hästen ska kunna röra sin rygg, sitt bäcken och därigenom sina bakben så fritt och ostört som möjligt. Jag menar, en varm och mjuk häst som skrittar själv har ju en hel del rörelse i både bakdel och rygg som man som ryttare faktiskt oftast hämmar när man sitter därpå. Så min mission på senaste tiden har varit att försöka sitta i skritten utan att störa hästen, hitta den där rörelsen och följa med istället för att forcera och tvinga. Det skapar endast mothåll och låsningar från hästens sida. Jag har idag även tränat på att kontrollera bogarna endast med benen och flyttat bakdelen med min egen rumpa och mina lår. Jag har inte tagit en enda svängande hjälp med tyglarna. Lite rakriktning hann vi med emellanåt också. Jag måste säga att jag är mycket positiv till detta tänk och det ska bli spännande att se vad som kan tänkas komma ur det 🙂

DSC_0086 (1024x680)

Ja, han ser ju nöjd ut efter passet i alla fall! Rumpan svänger definitivt mer nu än innan 🙂

DSC_0089 (680x1024)

Porträtt!

DSC_0094 (680x1024)

Mera porträtt!

DSC_0100 (680x1024)

Snyggeluring!

DSC_0105 (680x1024)

å en till 😛

DSC_0113 (680x1024)

å ännu en 😛

DSC_0114 (1024x680)

Mina djur utstrålar otrolig entusiasm över fotograferingen 😛

DSC_0117 (680x1024)

Nosar på mattes hjälm 😛

DSC_0120 (680x1024)

Djuren!

DSC_0135 (1024x680)

Sedan fick Nikki rida lite!

DSC_0142 (1024x680)

De två finaste varelserna i mitt liv!

DSC_0150 (680x1024)

😀

DSC_0153 (680x1024)

Finaste djuren

DSC_0161 (1024x680)

Äntligen utsläppt i hagen med lunchhöet 🙂

DSC_0166 (1024x680)

Vovvi!

Nu har jag varit och bytt tillbaks till min bil från morsans som jag kört ett tag nu. Syrran har använt den och som vanligt har det varit ett nedköp i form av förlorad bensin och den eminenta doften av gammal cigarettfimp som numera genomsyrar inredningen. Detta är väl straffet för att man är en snäll människa 😛

Lämna en kommentar

Kommentera

