Hemmafixeri i köket!

DSC_0008Som ni säkert vet så är mitt stora dilemma i livet en alldeles för liten frys. Det går inte alls ihop sig med en frys i halvstorlek när man vill baka, sylta, frysa in köttbullar och grönsaker och samtidigt förse sin älskade hund med färskfoder. Att jag samtidigt bor tillsammans med en shopaholic när det gäller mat gör inte saken bättre 😛 På fredag planerar jag att ta en tur med två vänner till Gödeberg så plats i frysen är jag nu rent tvungen till att frigöra! Resultatet av detta blev att jag idag kokade sylt av de resterande 2 litrarna av mina frysta bär. Den här gången låt jag bären stå och koka ett tag så mer att vatten försvann ur sylten. Istället för 3,5 burk så blev det ganska precis 2 burkar den här gången.

DSC_0022Riktigt fin konsistens blev det på sylten och god blev den minsann också!

DSC_0017
Sedan buntade jag ihop persiljan jag köpte igår och satte dem i en liten skål med vatten. Där kan de få vara tills jag bestämt mig för vad jag ska göra med dem. Det går ju alldeles utmärkt att frysa in, vilket jag gärna hade gjort om det nu inte var så att frysen redan är alldeles för liten 😛

DSC_0012Grönsaker och äpplen blev förpassade till bordet då jag lite spontant bestämde mig för att  baka lite bröd! Äpplena har jag förresten snott från hästarna i stallet då de var på tok för goda för att ”slösas” bort på kusarna. Nu har ju hästarna nästan en hel IKEA-påse med äpplen så ni behöver inte oroa er för att jag stulit hästarnas godis 😉

DSC_0024Tre former med bröd blev det idag! Jag vet att jag försätter mig lite i en rävsax här eftersom i alla fall två av dessa kommer bli tvungna att frysas in. Åh jag gråter över denna på tok för lilla frys! Receptet var något jag i stundens hetta lite på måfå rörde ihop själv, men i avsaknad av några konstigheter så kommer det nog bli fullt ätbart trots allt. Vetemjöl, grahamsmlöj, lite honung, olivolja och salt. De har jäst som tusan och har precis åkt in i ugnen, så luftiga lär dom ju bli i alla fall 🙂

DSC_0001Och här har lilla Nikki legat hela tiden och passat mattes dator. Pjamasen kommer hon nog få ha på sig ett tag till då hon inte verkar vilja låta bli sticksåret i flanken.

Tidigare inlägg
Lämna en kommentar

Kommentera

