Rakt ner i jordgetingboet

Efter gårdagens prestationer så tänkte jag att en liten skrittrunda i skogen vore helt i sin rätta. Nikki följde med som vanligt och en bit in på grusvägen så blev jag lite busig och styrde upp Milton i terrängen vid sidan av vägen. Jag lät honom kliva över olika svårigheter, upp för små slänter, över djupa mossor, över fallna träd och runt kvistar, stammar och ris. Superbra träning! Plötsligt hör jag hur Nikki helt hjärtskärande skriker till och när jag vänder mig om ser jag henne studsa genom skogen med svansen fastklistrad mot magen. ”Helvete, nu blev hon biten av något” tänkte jag och styrde Milton snabbt tillbaks ned mot vägen igen. Precis när jag vänt så ser jag vad det är som bitit henne. Jag har lyckats styra Milton så han trampat mitt i ett jordgetingbo och så har Nikki som traskat efter fått ta stryket från ett gäng arga jordgetingar. När jag kom ner på vägen igen så såg jag inte Nikki, men när jag ropade på henne kom hon utspringandes ur skogen lite stressad och väldigt ynklig. Jag satt av och såg att en geting fortfarande satt kvar på hennes nacke, men den var inte långlivad. Den var väldigt seg så jag misstänker att den stuckit, tappat gadden och livsgnistan. Direkt såg jag också ett par rejäla bölder mitt på korset där hon blivit stucken, snart började det också växa upp ett par små bölder på halsen också. I ena bulan på korset såg jag att gadden fortfarande satt kvar, men jag fick inte tag i den där ute i skogen så det var bara att ta sig hem så snabbt som möjligt och ta itu med min stackars ärrade vovve där hemma. Åh vad hon ville söka skydd hos matte från allt detta hemska. Väl tillbaks i stallet så gjorde jag snabbt i ordning hästen, lunchade och åkte sedan hem med en väldigt ynklig vovva. Väl hemma så fick jag enkelt bort två gaddar som jag fann, efter att ha saxat lite päls och måttat med pincett. Runt 15 stick kunde jag räkna till, så det var inte så konstigt att hon skrek och blev så ynklig. Hemska djur de där jordgetingarna och vilken förbannad otur att Milton skulle trampa mitt i boet!

Jag som hade planerat att utföra massa ärenden idag fick så snällt stanna hemma och bevaka getingstungen pinscher. Dock verkar hon inte tagit någon större skada av sticken utan mest varit trött och sovit ruset av sig. Hon har varit väldigt gosig och gärna kommit och lagt sig så nära mig det bara går. Stackaren, det måtte gjort väldigt ont.

DSC_0001De två gaddarna jag fick plocka ut ur Nikkis päls. Äckligt.

DSC_0007Stackars lilla ynkliga vovvan mitt i undersökningssessionen

DSC_0018Krama mig!

DSC_0005 Nu är man trött och gosig

Tidigare inlägg
Följande inlägg
Lämna en kommentar

Kommentera

